نقشه امریکا برای تسلیم حزب الله: جنگ داخلی و خروج کامل مسیحیان از کشور


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط 

 شیرین هاشمی ترجمه: 

رهبران سیاسی و مذهبی مسیحی لبنان از لحاظ الهیات البته تفاوت بسیاری با شیعیان دارند، اینان از لحاظ ایدئولوژی و سیاسی اختلافات بسیاری با حزب الله دارند. جبران باسیل رییس اف پی ام مسیحی به این اختلاف در جواب تحریمات امریکا اشاره کرد، امریکا این تحریم ها را به ادعای فساد و رابطه نزدیک سیاسی وی با حزب الله شروع کرده. اما این اختلافات بین مسیحیان و شیعه ها را می‌توان به عنوان ضمانت دید که از جنگ داخلی جلوگیری میکند و جلوی خروج کامل مسیحیان از خاور میانه می‌باشد. این جنگ داخلی و خروج مسیحیان درست اتفاقی است که اسراییل علاقه دارد پیش بیاید و مقامات امریکایی به روشنی این مسیله را بیان نمودند. بنابراین سوالی که پیش میاید این است که اختلافات اساسی بین مسیحیان لبنان و حزب الله چه می‌باشد و امریکا چه انتظاری از مسیحیان دارد که بتواند حزب الله را ضعیف کند.
درست روز بعد از انتخابات رییس جمهوری امریکا، دولت امریکا بیان کرد که جبران باسیل وزیر خارجه سابق لبنان را در فهرست تحریم قرار داده، این عمل بدون هیچ گونه برای امریکا و یا اسراییل به نظر میرسید. جبران باسیل اظهار کرد که سفیر امریکا در لبنان دورتی شیا به او هشدار داد که اگر اتحاد اف پی ام را با حزب الله قطع نشودباعث تحریم او خواهد شد. باسیل تصمیم گرفت که برای حفظ تعادل بین رابطه خود با حزب الله و دولت‌های غربی این مسیله را افشا کند. او از تفاوت‌های فکری، فرهنگی و ایدئولوژی بین حزب خود و حزب الله صحبت کرد.

حزب الله امریکا را به عنوان شیطان بزرگ و سر مار میبیند و خواستار نابودی اسراییل می‌باشد. هدف حزب الله که آزادی فلسطین می‌باشد به واضحیت بیان شده، ولی مسیحیان لبنان این هدف را دنبال نمیکنند. نبیه بری و جنبش امل که نزدیکترین متحد حزب الله شمرده می‌شود، اهداف و شعارهای حزب الله را دنبال نمیکند. نبیه بری. بالعکس حزب الله رابطه بسیار نزدیکی با دولت‌های غربی و خلیجی دارد.

علاوه بر این، جبران باسیل بیان کرده که مسیحیان لبنان اعتقاد دارند که رابطه با امریکا بسیار مهم می‌باشدو اسراییل حق زیستندر صلح را دارد به شرط اینکه کشورهای عربی هم بتوانند در صلح زندگی کنند. او هم اعتقاد دارد که به حق فلسطینیان احترام گذاشته شود، طبق طرح صلح مالک عبدالله عربستان سعودی *. منظور باسیل اینجا این بود که پس گرفتن بلندی های جولان و سرزمینهای اشغالی لبنانی ، حق بازگشت پناهندگان فلسطینی و ایجاد مملکت مستقل فلسطینی قیمت عادی سازی روابط لبنان و اسراییل می‌باشد.
این مذاکرات قبلا از طرف رییس جمهور فقید حافظ اسد در ملاقات خود با نخست وزیر اسراییل اهود بارک در سال ۲۰۰۰ میلادی قبول شده بود ولی در وحله آخر با بن بست مواجه شد. بشار اسد و رییس جمهور سابق لبنان امیل لاهود که هر دو از متحدان نزدیک حزب الله هستند از طرح صلح که در سال ۲۰۰۲ پیشنهاد شده بود، موافقت کردند . سازمان آزادی بخش فلسطین و حماس هر دو خواستار بازگشت پنهاهندگان و ایجاد یک مملکت مستقل فلسطینی هستند.
این واضح است که جبران باسیل نمیخواهد به نظر بیاید که او‌کاملا به حزب الله وابسته است و هم نمیخواهد رابطه ای که بر اساس توافقنامه های شرطی با کشورهای غربی داشته باشد که امکان دارد که لبنان را به جنگ داخلی بکشاند. موردی که باسیل از ملاقات خود با سفیر امریکا فاش نکرد این بود که امریکا خواستار ایتلاف حزب مسیحی سمیر جعجع و‌کتایب و حزب دروزی ولید جنبلاط بود که در نتیجه حزب الله بدون متحد بماند.
اف پی ام معتقد است که این در خواست امریکا باعث می‌شود که لبنان به دوقسمت تقسیم شود؛ مسیحیان با پشتیبانی امریکا در یک سمت و شیعه و سنی در سمت دیگر و بسیار کار آسانی می‌باشد که بین سنی و شیعه کشمکش شروع کرد تا حزب الله مشغول این مشکل باشد. در این حال، اسراییل می‌تواند به روستاهای شیعه نشین و غرب کشور حمله نظامی را شروع کند و دولت‌های غربی به بهانه کمک به مسیحیان این کشور خواستار تقسیم بندی لبنان می‌شوند. مناطق مسیحی نشین  از طرف دولت‌های غربی پشتیبانی مالی و نظامی می‌شوند. و اگر حزب الله بتواند به مناطق مسیحی نشین نفوذ کند، دولت‌های غربی فورا مسیحیان را از کشور خارج می‌کنند. این بهترین نتیجه برای کشوران غربی حساب می‌شوند چون موفق می‌شوند مسیحیان را خارج کنند و لبنان دچار جنگ داخلی و درگیری فرقه ای بین مسلمان شود، طوری که در عراق و سوریه در ۱۰ سال اخیر روی داده. در حقیقت، رییس جمهور فرانسه مکرون این پیشنهاد را به سران مسیحی در سال ۲۰۱۱ زمانی که از او خواستار پشتیبانی بودند مطرح کرد.


جبران باسیل با اینکه مسیحیان لبنان به دولت‌های غرب نزدیک هستند این پیشنهاد امریکا را رد کرد. با وجود اینکه باسیل خواستار رابطه با امریکا و کشورهای اروپایی می‌باشد ولی در حال حاضر آماده نیست که رابطه خود را با ایران، سوریه و چین به خطر بیاندازد. امریکا خواستار بازگشت آوارگان فلسطینی و سوریه ای می‌باشد. این باعث عدم تعادل جمعیتی در لبنان می‌شود و اکثریت مردم لبنان سنی و پس از آن شیعه می‌شوند. با این حال دیگر امکان اینکه به دلیل قرارداد طایف به اقلیت مسیحی نصف مقامات دولت، مجلس و نظامی داده شود نخواهد بود.
یکی از تفاوت‌های مهم بین حزب الله و جبران باسیل به غیر از ایدئولوژی و یا افکاری مشکل نبیه بری رییس مجلس می‌باشد. نبیح بری، رییس جمهور سعد حریری، ولید جنبلاط رییس دروزی و ریاض سلامه رییس کل بانک مرکزی لبنان همگی متهم به فساد شده اند. جبران باسیل عقیده دارد که حزب الله نزدیکترین دوست  خود نبی بری را حفاظت میکند و بری با کمک حریری از ریاض سلامه محافظت میکند. ریاض سلامه که رییس کل بانک مرکزی لبنان است به انتقال میلیاردها دلار به مقامات لبنانی متهم شده و به نظر میاید که این میلیاردها از طریق فساد و چندین سال سواستفاده از قدرت دولت به دست آورده شده. 
حزب الله این اتهامات علیه باسیل را به خوبی درک میکند ولی به دلیل نبودن راه حل خود رای بدون چاره میبیند. بری دبیر کل جنبش امل است و می‌تواند فورا در مقابل حزب الله جبهه گیرد و بین شیعیان مناقشه بیاندازد. این برای حزب الله مشکل بزرگی خواهد بود مخصوصا زمانی که امریکا و اسراییل منتظر ضعیف کردن حزب الله از داخل و یا از طریق متحدان او میباشند.
باسیل به نقشه ای برای احیا کردن داعش در لبنان اشاره کرده که ارتش لبنان در جریان عملیات ضد تروریستی در شمال کشور به محاصره خود آورده. مسیحیان درک می‌کنند که آنها به حفاظت حزب الله احتیاج دارند به خصوص که داعش هر زمان می‌تواند خطری باشد، به این دلیل باسیل نمیتواند از حزب الله جدا شود چون حزب الله حفاظت و پشتیبانی را ضمانت میکند چون خطر داعش بسیار ممکن می‌باشد و آنها در عراق و سوریه نشان دادند که تا چه اندازه بیرحمانه علیه هر دین و گروهی عمل می‌کنند. در حقیقت تنها متحدی که باسیل در حال حاضر در لبنان دارد حزب الله می‌باشد.
مسیحی بودن در لبنان فایده ای چندانی ندارد ، تنها امتیازی که آنها دارند گرفتن ویزا برای تعویض محل اقامت می‌باشد. علاوه بر این امریکا رابطه بشر دوستی و کمک برای لبنان را ندارد و فقط رابطه دو کشور روی مسایلی که به سود امریکا می‌باشد است. با اینکه باسیل در فرار دادن عامر الفا خوری به غرب نقش بزرگی داشت، باسیل را به دولت غرب نزدیک نکرد و حتی منابع بیان می‌کنند وقتی که زمان استفاده از مسیحیان لبنان برای درست کردن آتش جنگ داخلی برسد امریکا هیچ کوتاهی نخواهد کرد. برای امریکا منافع اسراییل در وحله اول قرار دارد و عوض شدن دولت فعلی هیچ فرقی نخواهد کرد.


امریکا و اسراییل سعی کردند که با حزب الله مقابله مستقیم داشته باشند ولی با شکست مواجه شدند. آنها سعی کردند که عراق و سوریه را تقسیم کنند که هیچ موفقیت نداشتند. آخرین تلاش آنها فشار حداکثر علیه ایران بود ولی نتیجه این بود که ایران تسلیم نشد و حزب الله حقوق رزمندگان را به دلار پرداخت کرد. راه دیگری برای امریکا و‌اسراییل نمانده به غیر از شروع جنگ داخلی در لبنان و نابودی مسیحیان لبنان که اسراییل را از فشاری که حزب الله به آن وارد میکند نجات دهد.
با وجود اختلاف عقیدتی که بین حزب الله و متحدان مسیحی او وجود دارد، حزب الله وارد بازهای امریکا نمی‌شود. زمانی اهداف مشترک وجود دارد هر نوع اختلافات می‌تواند حل بشود. تحریم‌های امریکا بر علیه باسیل نتیجه بالعکس ایجاد کرد و‌جایگاه او را در دولت فعلی قویتر کرد. این اتفاق نخست وزیر فعلی حریری را ضعیفتر میکند. حریری روی‌پیشنهاد رییس جمهور فرانسه مکرون حساب می‌کرد و اطمینان داشت که با برنامه فرانسه میتوانست به نتیجه انتخابات مجلس توجه نکند و دولت بدون حضور باسیل را تشکیل دهد. تحریم‌های امریکا، طبق معمول روی باسیل بی‌نتیجه بودند و جواب بالعکس دادند.


* طرح صلح مالک عبدالله: پیشنهادی بود از کشورهای عربی که اگر اسراییل به مرزهای سابق ۱۹۶۷ بر گردد و قبول کردن مملکت مستقل فلسطینی . کشورهای عربی چندین عمل انجام خواهند داد: آنها جنگ عرب اسراییلی را تمام شده خواهند دانست و دوما روابط خود را با اسراییل کاملا عادی می‌کنند.
* در سال ۱۹۸۲ در زمان اشغال شدن جنوب لبنان توسط اسراییل عامر الفاخوری که فرمانده بازداشتگاه کیام بود و آنجا چندین رزمنده مقاومت توسط وی شکنجه و کشته شدند. با دستور ترامپ مقامات لبنانی به دادگاه نظامی فشار آوردند و الفاخوری را آزاد کردند و از طریق سفارت امریکا با قاچاق از کشور خارج شد.

Advertisements
Advertisements
Advertisements