عراق و جو بایدن برای همدیگر درد سر ساز می‌شوند

@ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط  

 شیرین هاشمی ترجمه:   
در ماه جولای نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی پس از سفر‌ خود به ایران و ملاقات با مقامات ایرانی اظهار کرد که امریکا حق‌ندارد که از عراق استفاده کند و به ایران و یا هر کشور دیگر حمله کند. ایرانیان طبق معمول بسیار با احترام با ایشان رفتار کردند و در خواست مشخصی از الکاظمی نداشتند. با اینحال منابع در ایران ؟ ده نکته مهم را برای ایران بیان کردند، الکاظمی با اکثر این خواسته ها موافقت نشان داد به خصوص خروج کامل نیروهای امریکا از عراق.
الکاظمی به مقامات ایرانی اطمینان داد که نیروهای امریکایی تا نوامبر این سال از عراق خارج خواهد شد. ایران با وجود این به عراق تذکر داد که هیچ‌وقت به امریکا به خصوص دولت کنونی ترامپ نباید اعتماد کرد.

آتش بس از طرف ایران و گروهای مقاومت عراق اعلام شد و از هر‌گونه حمله جلوگیری شود تا نیروهای امریکایی طبق قول خود از منطقه خارج شوند. ولی پنتاگون بیان جدیدی داد که فقط عدد نظامیان‌ را در عراق از ۳۰۰۰ به ۲۵۰۰ کم خواهد کرد و نتیجه این است که امریکا در عراق میماند. البته این نشان دهنده روزهای سخت و طوفان اور برای نیروهای امریکایی و  رییس جمهور جدید جو بایدن می‌باشد.

پس از دعوت الکاظمی ، سردار اسماعیل قانی فرمانده نیروهای قدس به عراق سفر کرد تا تایید کند که نیروهای امریکایی بر خلاف قولی که ترامپ داده بود از عراق خارج نخواهند شد چون ترامپ در انتخابات شکست خورده واین قول را زمانی داده بود که مطمین بود رییس جمهور خواهد ماند.

ایران دوباره نظر خود را مشخص کرد زمانی که رهبر انقلاب سید علی خامنه ای بیان کرد که امریکا غیر قابل اعتماد است، چه بایدن رییس جمهور باشد و چه ترامپ. از ابتدای انقلاب امریکا به ایران اعلام جنگ کرده، بی رحمترین تحریم های در تاریخ علیه یک کشور به ایران تحمیل کردند، نامردانه سردار سلیمانی که مهمان رسمی دولت عراق بود به شهادت رساندند.  طبق گفته ایشان “از طرف دیگر نباید فراموش کرد که این ضربت متقابل بخشی از پروژه انتقام سخت است که هدف نهایی آن اخراج آمریکا از منطقه خواهد بود.”
در این دیدار سید علی خامنه ای به نخست وزیر عراق فرمودند که امریکا مهمان شما را در خانه شما کشتند و این جمله برای عراقیها با فرهنگ بسیار مهمان نوازی سنگین و پر معنی می‌باشد. با این دیدگاه وظیفه انتقام گرفتن بر روی میزبان میافتد نه بر خانواده، بوم و یا کشور شهید شده. تمدن ریشه دار عراقی این مسیله را خوب درک میکند و با سخنان خود امام خامنه ای این را به مهمان خود یادآوری می‌کردند.

مقاومت عراقی همان دیدگاه را پس از شهادت سردار سلیمانی دارند و این مسیولیت را پذیرفتند. ولی مقاومت عراقی آتش بس را قبول کردند زمانی که ایران به آنها توضیح داد که بهتر است تا منتظر بمانند تا زمانی که امریکا آتش بس‌ را رعایت نکند. مقاومت عراقی نمیخواهد بر ضد خواستهای نخست وزیر کشور عمل کند و تصمیم گرفت قانونی و از طریقه رای مجلس خروج نیروهای امریکایی را ایجاد کند، همان رایی که امریکایی ها به آن احترام قایل نشدند.

بنابراین به نظر می‌رسد که راهی جز مقاومت گسترده برای اخراج نیروهای اشغال گر نیست. امریکا با ماندن در عراق الکاظمی را در جایگاه بسیار دشوار گذاشتند چون برای اینکه ایشان هم نمیتوانداز عملیات مقاومت عراقی جلوگیری کند و هم چنان نمیتواند جلوی پاسخ احتمالی امریکا را بگیرد.

مقاومت عراقی حاضر نیست که حتی یک روز پس از آخره ماه نوامبر از عملیات علیه امریکا جلوگیری کند با توجه به اینکه ایران ممکن است خواستار این باشد. مقاومت عراقی اعتقاد دارد که دولت بایدن مصمم است که در عراق بماند، به خصوص که همه میدانند که بایدن خواستار فروپاشی عراق می‌باشد.

در سال ۲۰۰۷ بایدن نقشه خود برای تقسیم بندی عراق به سه قسمت ، کرد نشین، سنی نشین و شیعه نشین بیان کرد. احتمالا بایدن هم حمایت گسترده برای کردهای عراق و سوریه برای تشکیل مملکت مستقل دوباره شروع خواهد کرد. درباره برجام امکان دارد که بایدن وعده های بدون پایه را ارایه دهد، از سال ۱۹۷۹ یه بعد دمکرات‌ها ایران را دشمن اصلی امریکا میدانند. تحریم‌های علیه ایران فقط از سوی ترامپ نبوده و بسیاری از فشرده ترین تحریم ها از طرف دمکرات‌ها از جمله اوباما ایجاد شدند.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Sorry! This product is not available for purchase at this time.
Advertisements
Advertisements
Advertisements