تا چه حدی تحریم‌های امریکا بر علیه ونزویلا و کشور‌های خاور میانه هم شکل هستند؟

@ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی ترجمه: 

برگزاری انتخابات پارلمانی ونزویلا این یکشنبه ۱۶ آذر برگزار می‌شود که از ۱۴۴۰۰ کاندیدا از ۱۰۷ حزب‌ها و گروهای مختلف، ۲۷۷ نفر به عنوان نمایندگان پارلمان انتخاب خواهند شد. امریکا و اروپا نتایج این انتخابات را که هنوز صورت نگرفته رد کرده و محکوم کرده اند. دلیل این است که رییس جمهور مادورو و حزب وی به احتمال قوی پیروز خواهند شد چون پشتیبانی مردم ونزویلا را دارند. دلیل این است که رییس جمهور مادورو و حزب وی به احتمال قوی پیروز خواهند شد چون پشتیبانی مردم ونزویلا را دارند. امریکا، مادورو که متهم به تقلب میکند با وجود اینکه در خود امریکا انتخابات قبلی چندین مشکلات داشت و هر دو طرف هم دیگر متهم به تقلب می‌کردند و نهایتا‌ ترمپ نتایج علنا برای چندین هفته نمی پزیرفت. ترامپ انتخابات را جعلی شناخت‌ و با اینکه تمام رای‌ها شمرده شده و بایدن را پیروز شناخت. 
در حال حاضر به ونزویلا برمیگردیم و این برای اکثریت واضح است که ترامپ و بایدن دوطرف یک سکه می‌باشند. و ونزویلا هیچ انتظاری ندارد که تحریم هایی که برعلیه این کشور از طرف دولت ترامپ تحمیل شده، لغو شود. ترامپ از تحمیل تحریم های خود علیه هر دولت و شخصی که جلوی امریکا و اسراییل خم نشد؟ در تمام دنیا لذت برد. البته ونزویلا بسیار به امریکا از لحاظ جغرافیایی نزدیک می‌باشد و هر عمل کردی بر خلاف منافع امریکا غیره قابل قبول نیست. عمو سام اعتقاد دارد که تمام دانیا باید اطاعت‌ و وفاداری کامل به او نشان بدهد. 
کاری که امریکا با ونزویلا انجام دادنمایاندن عملی است که چندین دهه  به خصوص در خاور میانه ( ایران، سوریه و لبنان ) و بقیه دنیا انجام داده. تحریم های غیر قانونی علیه نفت ونزویلا، نفتکشها، بانک‌ها، قطعات یدکی، لوازم پزشکی، مواد غذایی، افراد شخصی و هر نوع کالای تجاری تصویب کرد. ونزویلا حق فروش نفت را یه دلیل تحریم از طرف امریکا و‌فورش طلا را به دلیل تحریم از طرف انگلیس را ندارد. این دارایی ها به صورت غیر قانونی برای پشتیبانی از خوان گوایدو استفاده شده و دولت‌های غربی تصمیم گرفتند که گوایدو را به عنوان رییس جمهور انتخاب نشده به اسم دموکراسی به مردم ونزویلا تحمیل کنند.
گوایدو، سخنران پارلمان؛ امریکا هم راه با ۵۰ کشورهای اروپایی و غیر اروپایی زیر فشار از واشنگتن تصمیم گرفتند وی را به عنوان رییس جمهور‌ معرفی کنند چون او از غرب‌ اطاعت میکند. همانتور در ایران از طریقه مجاهدین خلق بر‌ضد جمهوریه اسلامی و‌ در لبنان بر ضد حزب الله میلیارد ها دلار خرج کرده، امریکا‌ حتما یک ارتش فضای مجازی را ایجاد می‌کند که مخالفان دولت‌ بتوانند مردم ونزوئلا را شستشوی مغزی کنند.
گوایدو حتی درخواست دخالت نیروهای نظامی امریکا را در کشور خود کرد. اینها نقشه های همیشگی امریکا است که برای چندین دهه در کشورهای مختلف انجام داده و یا جنگ داخلی را ایجاد می‌کند. امریکا، ونزویلا را به فساد متهم کرد و یادش رفت که با فساد در کشورهای مثل لبنان، عراق و یا دیگر رژیم‌های سلطنتی که متهدانش میباشند هیچ مشکلی ندارد. 
البته این نشان نمیدهد که ونزویلا از فساد و اختلاس رنج نمیکشد، کاهش یافتن  ارزش ارز هر روز، فقر، تحریمات سنگین، بوروکراسی سخت باعث می‌شود که هر کشوری به سوی فساد و  بازار سیاه کشیده شود. مردم ونزویلا برای زنده ماندن تلاش می‌کنند، نمیخواهند تسلیم شوند ولی آماده مرگ هم نیستند. مردم از کمک بستگان خود از خارج کشور استفاده می‌کنند و یا چندین شغل مختلف دارند و فقط به فکر زیستن هستند. این نتیجه تحریم‌های سنگین علیه یک کشور می‌باشد و نتیجه نقض قوانین بین المللی می‌باشد که یک کشور را به زانو میاورد.
امریکا در چندین قرن گذشته سعی کرده که امریکای لاتین را به تسلط خود آورد؛ آنها اوو مورالس را از کشور خود اخراج کردند چون او زیر بار تسلط امریکا نرفت ولی مردم بولیوی او‌را از تبعید دوباره به کشور بر گر داندند. البته به نفع امریکا است که به امریکای لاتین تسلط داشته باشد، دلیل اصلی غنی بودن منابع طبیعی این قاره، از مواد انرژی تا مواد کشاورزی‌که شرکت‌های قدرتمند امریکایی در بازارهای امریکای لاتین برتری داشتند. مردم ونزویلا علاقه به آزادی، خوشی و رقص دارند و درد و غم و محرومیتهای خود را اینگونه ابراز می‌کنند. ضرب المثل ونزوئلایی که می‌گوید؛ پرنده ای که پر از درد است میرقصد.
دولت ونزویلا موفق شده که برای مردم خود ۳ میلیون خانه رایگان بسازد، خدمات پزشکی و تحصیلی برای همه بدون هیچ‌گونه تبعیض مجانی می‌باشد. ولی تحریم‌های سنگین باعث شد که ارز مملکت سقوط کند و ارزش یک میلیون بولیوار ونزوئلایی به یک دلار امریکا رسید و در نتیجه کسانی که حقوق حداقلی را دریافت می‌کنند در ماهی بین دو‌تا چهار دلار حقوقشان شده است.

با این حال دولت مثل کشورهای خاور میانه قیمت کالاهای غذایی را پایین نگه میدارد و قیمت بنزین که ۵ سنت برای ۲۰ لیتر میباشن که ارزان‌تر در تمام دنیا است  البته می‌شود این را با قیمت بیشتری در جاهای دیگری در بازار سیاه بدون صفهای طولانی خرید.
من چندین دهه است که  راجع به فرهنگ، سیاست و واقعیات خاور‌میانه از جمله مشکلات، جنگها، موفقیتشان و شکستها مینوسیم و بررسی می‌کنم. ولی مردم ونزویلا به نظر بسیار ساده میباشند به خصوص‌در زمینه سیاسی و از آنچه در خارج از ونزویلا پیش میاید اصلا اطلاعاتی ندارند. آنها هنوز باور دارند که قوانین بین المللی وجود دارد و امریکا از تحریم‌های سنگین خود دست بر میدارد و بالاخره عدالت غالب خواهد شد.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Sorry! This product is not available for purchase at this time.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Sorry! This product is not available for purchase at this time.
Advertisements
Advertisements
Advertisements