.ایران یک سال پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط 

 شیرین هاشمی ترجمه 
سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال گذشته به دستور رییس جمهور امریکا ترامپ ترور شدند. ایشان نقش بسیار مهمی در روابط بین ایران و‌کشوران متحدش مانند فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و افغانستان داشتند. دلیل کشتن  حاج قاسم سلیمانی با دیگر سیاستهای امریکا علیه ایران از زمان ریاست جمهوری ترامپ یکی بود؛ ترامپ سعی کرده که ایران را از طریق فشار اقتصادی حداکثری تحقیر، ضعیف و نابود کند. ایران به عنوان یک قدرت منطقه شناخته شده که هژمونی امریکا‌را‌به هیچ‌وجه قبول ندارد. امریکا و اسراییل عقیده داشتند  که هیچ کسی نمیتواند جای سردار سلیمانی را بگیرد و با شهادت او محور مقاومت به شدت شکست میخورد و حتی بعضی از کارکنان امریکایی و اسراییلی اعتقاد داشتند که شهادت سردار سلیمانی باعث شکست اهداف منطقه ای ایران می‌شود. آیا پس از گذشت یک سال، امریکا واقعا موفق شده که ایران را متوقف کند و از اهداف خود دور کند؟
در اول ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، سردار سلیمانی به لبنان سفر کرده و‌ملاقات طولانی که چندین ساعت طول کشید با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله داشتند. لبنان یکی از اساسی ترین عضوهای محور مقاومت می‌باشد و سردار سلیمانی از سال ۱۹۹۸ میلادی که به مقام فرماندهی نیروهای قدس رسیده بودند چندین بار به لبنان سفر کرده و  از لبنان پشتیبانی کامل داشتند. حزب الله لبنان یکی از قویترین متحدان ایران به حساب می‌اید و بهترین نیروی مجهز و تعلیم دیده را داردو در حقیقت حزب الله قوی ترین نیروی نظامی در خاور میانه می‌باشد. سپهبد سر لشگر قاسم سلیمانی برای چندین دهه پشتیبانی تدارکاتی، مالی و لوژیستیکی را به متحدان خود مدیریت کردند. ایجاد حزب الله یکی از دست آورده‌ای مهم سیاست امور خارجه ایران شناخته می‌شود و این گروه با دستور امام خمینی و فرستادن فرماندگان ایرانی به لبنان در زمان اشغالگری لبنان توسط اسراییل تشکیل شده.
در همان روز سردار سلیمانی به سوریه که یکی دیگر از کشورهای محور‌ مقاومت می‌باشد سفر کرد و شب را در آنجا گذراند. طبق معمول در تمام ماموریتها به این منطقه که چندین صد مشاوران نظامی ایرانی علیه داعش و القاعده مبارزه می‌کنند، سردار سلیمانی ملاقاتی در بامداد با کل فرماندگان نظامی داشتند. این ملاقات بر خلاف معمول تا بعد‌از ظهر ادامه داشت و در این دیدار سردار سلیمانی، به فرماندگان خود مسیولیتها و راهبردهای نظامی را تایین کردند و آنها هم شرایط فعلی خود‌را در منطقه به سردار سلیمانی بیان کردند.
چندین ساعت بعد، سردار سلیمانی از دمشق به طرف بغداد حرکت کردند و دقایقی قبل از نیمه شب به بغداد رسیدند. فرمانده حشدالشبعی، ابو مهدی المهندس به استقبال سردار سلیمانی و چهار فرماندگان ایرانی که همراهشان بودند، آمدند. دقایقی بعد، دو پهپاد ام کیو ۹ ریپر، چندین موشکهای ای جی ام- ۱۱۴ هل فایر به سمت کاروان شلیک کرد و قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهانشان شهید شدند. ترامپ ادعا کرد که دو هدف با یک ضربه را نابود کرده و فرض کرد که سردار سلیمانی و سردار ابو مهندس به تاریخ پیوستند.
ولی امسال شاهد شرایط کاملا متفاوت بودیم، کشتن غیر قانونی سردار سلیمانی توسط امریکا اتفاق‌های جالب و مهم رقم زد. این قتل باعث قوی تر شدن حس انقلابی در ایران شد . چندین نسل جوان ایرانی بالعکس نسل های قبلی در انقلاب اسلامی شرکت نداشتند و شاید ارزش چندانی برای نظریه ولایت فقیه قایل نبودند، ولی این ترور ناجوانمردانه باعث شد که مردم ایران زیر یک پرچم با هم متحد شوند و برای میلیونها ایرانی قابل قبول نیست که فرمانده کشورشان اینگونه بزدلانه کشته شود.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Sorry! This product is not available for purchase at this time.
Advertisements
Advertisements
Advertisements