اسراییل خواستار جنگ بین ایران و امریکا می‌ باشد

@ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط 

 شیرین هاشمی ترجمه 
نیروهای ارتشی امریکا مدتی است که در هشداری کامل می باشند و دو بوینگهای بی-۵۲ و زیر دریایی یواس‌اس جورجیا را به منطقه خاور میانه فرستادند. رییس جمهور امریکا ادعا کرده که اگر یک سرباز امریکایی در عراق کشته شود امریکا به ایران  حمله خواهد کرد. همزمان رسانه های امریکایی بیان می‌کنند که ایران قصد حمله به نیروهای امریکایی برای انتقام از شهادت سردار سلیمانی را دارد. اما در حقیقت هیچ کدام از این دو کشور خواستار جنگ نمیباشند و از طریق کشورهای میانجی از جمله کویت، عراق و عمان این‌ را به هم دیگر بیان می‌کنند به خصوص در روزهای آخر ریاست جمهوری ترامپ.
مقامات امریکایی علننا به نخست وزیر عراق عادل عبدالمهدی تایید کردند که در ابتدای سال ۲۰۱۹، انبارهای تسلیحاتی حشدالشبعی مورد هدف حملات پهپادی اسراییل قرار گرفتند و ۱۸ عضو حشدالشبعی در این حملات کشته شدند و ۸ انبار منهدم شدند. به غیر از این انبارها نقاط مختلفی در سراسر عراق از جمله بغداد و مرزهای عراق با سوریه مورد هدف قرار گرفتند.

توجیه رسمی و قانونی برای حضور امریکا در عراق، حمایت از دولت مرکز عراق برای مبارزه با داعش می‌باشد ، اما امریکا چندین بار و چندین گونه از این وظیفه رسمی خارج شده. از این نظر که حریم هوایی عراق زیر نظر امریکا می‌باشد، امریکا است که باید مسیولیت حملات غیر قانونی اسراییل را بپذیرد.

در پاسخ به حملات اسراییل گروهای مقاومتی گوناگون عراق حملات بی نظم و غیر دقیق انجام دادند و این منجر به مرگ نورس حمید، یک عضو امنیتی امریکایی، عراقی شد.

چند روز بعد، مارک اسپر وزیر سابق دفاع امریکا با عادل عبدالمهدی تماس گرفت و اعلام کرد که در پاسخ مرگ نورس حمید امریکا به پایگاهای حشدالشبعی حمله خواهد کرد. در جواب عبدالمهدی  بیان کرد که چنین حمله ای توسط آمریکا ‌ تجاوز به قطع نامه امریکا و عراق و حق حاکمیت عراق شناخته می‌شود. وی به مارک اسپر هشدار داد که چنین عملیات بدون جواب نمیماند.

مارک اسپر به هشدار عبدالمهدی بی توجهی کرد ودر حملات امریکا، ۲۸ عراقی کشته شدند و کشتگان از نیروهای امنیتی، ارتش مرکزی و البته از نیروهای حشدالشبعی بودند. پس از دفن کشتگان، همرزمندگانشان در تظاهرات گسترده به سفارت امریکا در بغداد حمله کردند ودر این اعتراضات فقط ساختمان سفارت آسیب مادی دید. عبدالمهدی به تضاهرات کنندگان هشدار داد که اگر به این حمله ادامه دهند از پست خود استفعا می‌دهد. سپس تضاهرات کنندگان خارج شدند و سفارت دوباره زیر نظر نیروهای تروریستی قرار گرفت.

در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ در ساعت ۹ شب به وقت محلی ترامپ با عبدالمهدی تماس گرفت و از او پرسید که آیا تظاهر کنندگان ایرانی بودند؟  عبدالمهدی بیان کرد که آنها همرزمندگان کشتگان حملات امریکایی بودند و وی اضافه کرد که به مارک اسپر این هشدار را داده بود. سپس ترامپ از عبدالمهدی خواستار شد که بین دو طرف ایران و امریکا وساطت کند و عبدالمهدی این وظیفه را پذیرفت و رسما به سردار سلیمانی دعوت نامه برای مذاکرات در عراق ارسال کرد.
در یک ژانویه ۲۰۲۰ حاج قاسم از تهران به سوی بیروت حرکت کردند و آنجا با رییس کل حزب الله سید حسن نصرالله دیدار کردند. همان شب از بیروت به سوریه سفر کردند و آن شب را در سوریه گذراندند. روز بعد در صبح زود با چند فرماندگان ایرانی و لبنانی دیدار کردند و تا نهایت بعداز ظهر در این جلسات شرکت داشتند و سپس در فرودگاه دمشق با پرواز بویینگ ایر باس ای ۳۲۰ شرکت سوریه ای   شام وینگز به سوی بغداد حرکت کردند. این هواپیما در ساعت ۱۲.۱۷ بامداد در فرودگاه بغداد به زمین نشست.

سردار ایرانی، قاسم سلیمانی پیش از همه‌از هواپیما خارج شدند و سپس همسفران ایشان، شهید حسین پور جعفری، شهید وحید زمانی نیا، شهید هادی طارمی و شهید مظفری نیا خارج شدند. ابو مهدی المهندس، بیرون هواپیما به استقبال کاروان ایرانی منتظر بود ودر ساعت ۱۲.۳۱ بامداد سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس سوار خودرو شدند. شهیدان محمد الشیبانی، محمد رضا الجابری، و علی حیدر همراه ابو‌مهدی المهندس بودند. دو ماشین کاروان در جاده فرودگاه حرکت کرد و در ساعت ۱۲.۳۷ کاروان مورد هدف دو پهپاد امریکایی قرار گرفت و ده همسفر با هم شهید شدند.
اعضای امنیتی عراق اعتقاد دارند که نیروهای مخصوص امریکایی پیش از همه در منطقه حمله قرار گرفتند و سند و عکس از کشتگان جمع کردند که به طور اختصاصی در رسانه های امریکایی نشان داده شد.

به عقیده مقامات ایرانی، ایران فعلا پاسخ مناسبی با حمله موشکی به پایگاه امریکایی عین الاسد (بیش از ۱۰۰ زخمی) داده است. ایران عقیده دارد که عراق مسیولیت اصلی را برای انتقام را باید بپذیرد به دلیل لینکه نخست وزیر سابق عراق را فریب دادند که سردار سلیمانی را به عنوان یک سفیر رسمی به عراق دعوت کند. بر این اساس، اولین حرکت از پارلمان عراق بود که قانون خروج نیروهای نظامی امریکایی را از عراق با برتری ۱۷۳ رای تصویب کرد.
پاسخ بعدی،  بیش از ۹۰ حملات  از طریق گروهای عراقی بر ضد نیروها و زیر ساخت نظامی امریکا هست. این گونه حملات فعلا به عنوان جنگ گسترده شناخته نشدند؛ ترامپ قول داده بود که تا آخر نوامبر عراق را ترک کند ولی هنوز این عمل انجام نشده. علاوه بر این، عراقی ها به احتمال آغاز جنگ توسط ترامپ برای ایجاد مزاحمت برای جانشین خود جو بایدن هشدار هستند. به این دلیل، این نود حمله عمدا از خونریزی امریکایی ها جلوگیری کرده. اما این رفتار نسبتا نرم پس از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ به‌پایان می‌رسد.

بنابراین، ایران هیچ دلیلی ندارد که برای سالگرد سردار سلیمانی و المهندس عملیات نظامی را انجام دهد. رهبر انقلاب ایران، سید علی خامنه ای بیان کردند که هدف ایران این است که نیروهای امریکایی از منطقه خارج شوند. در نتیجه، تهدید های بین دوطرف در حقیقت فقط کلامی میباشند و به نظر می‌رسد که تا همین حد خواهد ماند.

هیچ شکی نیست که بایدن در آغاز رییس جمهوری خود با مشکلات ساخت اسراییل روبرو خواهد شد، با قبول کردن این عملیات اسراییلی، ترامپ شرایط سخت و پر تنش را در خاور میانه ایجاد کرده.

احتمال جنگ گسترده در خاور میانه قبل از خروج ترامپ در ۲۰ ژانویه کم می‌باشد. هم ایران و هم امریکا قصد ندارند جنگ را آغاز کنند چون میدانند که جنگ برای هر دو طرف عواقب فاجعه بار دارد. ایران به کشورهای منطقه هشدار داده که هر مکانی‌که نیروگاههای امریکایی وجود دارد مورد هدف پاسخ نظامی قرار خواهد گرفت در اتفاق حمله امریکا به جمهوری اسلامی.

اسراییل برای ادامه حضور نظامی در سوریه، فشار آوردن بر روی امارات، بحرین، سودان و مراکش به سوی عادی سازی روابط و هدیه دادن شهر القدس و بلندی های جولان، امریکا را تحت فشار گذاشت. این اتفاقات باعث شد که جایگاه قدرتمند ایران در منطقه قویتر شود و الان امریکا مجبور است که از عراق خارج شود واین شرایط خاور میانه نوین را بپذیرد.

Advertisements
Advertisements
Advertisements