پیام بایدن به ایران در سوریه و عراق: میدان جنگ شکل گرفت

@ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی ترجمه: 
چندین فروند هواپیمای اف-۱۵ نیروهای حشد شبعی را در مرز بین عراق و سوریه را با دستور رسمی رییس جمهور امریکا مورد هدف قرار داد. این اولین حمله نظامی دولت بایدن می‌باشد ولی بدون شک آخری نمیباشد. فعلا رییس جمهور امریکا به تحریم ها علیه کشورها و گروهای مخالف را ادامه داده، و تنها استثنا حذف نام انصار الله از فهرست گروه‌های تروریستی بود در حالیکه تحریم های غذایی، دارویی و نفتی لغو نشده است.

علاوه بر این، حمله امریکا به نیروهای حشد شبعی یا به گفته امریکا یک‌ گروه مرتبط با ایران فقط باید به عنوان یک هشدار مستقیم به ایران شناخته شود. با این عملیات امریکا نشان می‌دهد که از گزینه نظامی می‌تواند استفاده کند، اگر ایران منافع امریکا در منطقه را تهدید کند. این پیام امریکا برای ایران چنان تعجب آور نمیباشد و ایران هم هدف خود را برای خروج نیروهای امریکایی از منطقه را پس از شهادت سردار سلیمانی رسما اعلام نموده . با اینحال میدان جنگ شکل گرفته است.
پس از حملات علیه پایگاه های امریکایی در اقلیم کردستان، بایدن با نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی تماس گرفت و بیان کرد که پاسخ نظامی توسط امریکا صورت خواهد گرفت. در این گفتگو نخست وزیر عراق نتوانست توضیح دهد که توافق بین دو کشور عراق و امریکا برای حضور نیروهای امریکایی اجازه هر نوع عملیات بر علیه خود نیروهای عراقی را نمیدهد. علت قانونی اصلی نیروهای امریکا در عراق حمایت ارتش عراقی در مبارزه با داعش می‌باشد.

بایدن مانند ترامپ شهر بسیار مهم البو کمال که در مرز بین عراق و سوریه قرار دارد را مورد حمله قرار داد. این همان گذر گاه مرزی بود که سردار سلیمانی از گروه داعش آزاد کرده بود پس از آن که نیروهای امریکایی گذر گاه التنف  را اشغال کردند. این عملکرد سردار سلیمانی ، هدف امریکا و اسراییل را برای محاصره سوریه متوقف کرد و باعث شد که حمل و نقل محور مقاومت گسترده بین تهران، بغداد، دمشق و بیروت ادامه داشته باشد. نیروهای امریکایی هنوز در التنف حضور دارند و اصلا به نظر نمی اید که قصد خروج داشته باشند.

البته محور مقاومت هنوز میتواند از طریقه فرودگاه دمشق و بندر طرطوس تسلیحات مورد نیاز خود را جابجا کند ولی مهم است که خطوط زمینی هم مورد استفاده شود که تا تحریم های سنگین امریکا را‌شکست دهند. تحریم های قانون قیصر، اشغال مناطق شمال شرقی سوریه توسط امریکا ( این مناطق ۸۰ درصد نفت و گاز سوریه را تولید میکند و ۶۳ درصد محصولات کشاورزی ) و بستن بزرگراه الطنف برای ایجاد نا آرامشی بین مردم سوریه می‌باشد که شروع به شورش بر ضد بشار الاسد کنند. این عملکرد جنگ نرم توسط امریکا باعث گرسنگی مردم می‌شود ولی هیچ رژیمی را در خاور میانه عوض نمیکند. تا کنون بایدن از تمام تحریم‌های علیه ایران و سوریه که از طرف ترامپ آغاز شده بودند استفاده میکند.
اما جمهوری اسلامی غنی سازی اورانیوم را تا ۲۰ در صد افزایش نموده و رهبر انقلاب سید علی خامنه ای بیان نمودند که ایران می‌تواند این را تا ۶۰ در صد به آسانی افزایش دهد. محمود علوی وزیر اطلاعات هم اشاره نمود که در صورت ادامه فشار‌ها ایران احتمال ساخت سلاح هسته ای را دارد. هم چنین ایران دیدار رییس کل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ را لغو کرد واز 

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

۲۶ مارس به نظر می‌رسد که ایران دیگر اجازه بازرسی نمایندگان را کاملا قطع خواهد کرد و به تدریج رعایت قانونی‌خود‌را‌از برجام کاهش خواهد داد. 
اما جمهوری اسلامی غنی سازی اورانیوم را تا ۲۰ در صد افزایش نموده و رهبر انقلاب سید علی خامنه ای بیان نمودند که ایران می‌تواند این را تا ۶۰ در صد به آسانی افزایش دهد. محمود علوی وزیر اطلاعات هم اشاره نمود که در صورت ادامه فشار‌ها ایران احتمال ساخت سلاح هسته ای را دارد. هم چنین ایران دیدار رییس کل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ را لغو کرد واز  ۲۶ مارس به نظر می‌رسد که ایران دیگر اجازه بازرسی  نمایندگان را  کاملا قطع خواهد کرد و به تدریج رعایت قانونی‌خود‌را‌از برجام کاهش خواهد داد. ایران اعتقاد دارد که وظیفه امریکا این‌است که تحریم‌ها را لغو کند و اجازه بدهد که ایران در بازار جهانی نفتی شرکت کند و اموال بلوکه شده ایران در سراسر جهان به ایران برگردد.
به عقیده امریکا خروج تدریجی ایران از برجام تشدید تنش بین دو کشور می‌باشد به خصوص که ایران از دیدار با مامورین امریکایی که جزو یک گروه از چین، روسیه، فرانسه، انگلیس، و آلمان بودند خودداری کرد. این کشورها جزو امضا کنندگان برجام میباشند و ایران عقیده دارد که امریکا در سال ۲۰۱۸ برجام را ترک نمود و به این دلیل شرکت امریکا در این مذاکرات غیر قانونی می‌باشد مگر اینکه امریکا به تمام تعهدات خود عمل کند. ایران آماده مذاکرات با نمایندگان امریکایی می‌باشد ولی پس از آنکه امریکا به تعهدات کامل خود برگردد.

امریکا چندان عکس المعلی به عملیات ایران نشان نمیداد چون خروج غیر قانونی امریکا از برجام توسط ترامپ انجام گرفته بود ولی بمباران مناطق مرزی عراق و سوریه توسط امریکا یک پیام بسیار جنگ طلب از سوی امریکا می‌باشد.

دلیل اصلی روابط خوب بین ایران و گروه های  مختلف عراقی این است که در زمانی که داعش یک‌سوم عراق را اشغال کرده‌بود ودر حالیکه امریکا‌ مایل نبود تسلیحات پرداخت شده را به عراق تحویل دهد ایران، با تسلیحات، آموزش و مشاوران نظامی را بدون هیچ تاخیر به دولت عراق فراهم کرد. ایران نیروهای حشد شبعی را تعلیم داد و تسلیحات را فراهم کردوقتی که هیچ‌ طوری قدرت ایستادن علیه داعش را نداشتند. البته بسیاری مردم عراق از کسانی که در این مواقع سخت به کمک آنها آمدند حمایت خواهند کرد و خشم و نارضایت به کسانی که عقب‌گیری کردند به امید اینکه عراق به دست داعش سقوط کند و تجزیه شود، همان طور که جو‌بایدن زمانی که معاون رییس جمهور اوباما بود پیش بینی کرده بود. با اینحال، بسیاری از مردم عراق هم پشتیبان امریکا هستند به خصوص در اربیل، کردستان، و دیگر مناطق کشور. ولی با وجود این، امریکا از تقسیم قدرت خود در عراق جلوگیری میکند و با کمک رسانه های غربی موفق بوده در سیاه نمایی علیه ایران، حشد شبعی و هر گروهی که مخالف امریکا باشد. این باعث تبدیل عراق به میدان جنگ بین ایران و امریکا می‌باشد.
قدرت نمایی بین دولت جدید امریکا و ایران آغاز شده و به نظر می‌رسد که عملیات خشن و جنگی بیشتری دیده شود. پنتاگون عملیات نظامی خود را به عنوان کاهش تنش میبیند و به نظر می‌رسد که امریکا نمیتواند درک کند که با این عمل نظامی  چراغ سبز را برای حملات نظامی بر علیه نیروهای خود در عراق را اعلام نموده است. حمله هوایی امریکا به نیروهای نظامی عراق، حشد شبعی یک نمونه دیگر از فعالیتهای غیر قانونی دولت جدید امریکا در عراق است. نیروهای عراقی در پاسخ بمباران امریکا و‌تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای امریکایی از این فرصت استفاده کرده  و با نیروهای امریکایی در عراق مبارزه خواهند کرد. بدون هیچ شکی ایران چالش نظامی امریکا را قبول میکند و با آن با منطق  برخورد خواهد کرد ولی به تصمیم نهایی خود که اخراج نیروهای امریکا از منطقه می‌باشد همانطور که امام سید خامنه ای قول دادند، ادامه خواهد داد. اگر امریکا حمله این هفته را به عنوان ضربه اول میداند بدون شک ایران است که در واکنش ضربه دوم را خواهد زد.

Advertisements
Advertisements
Advertisements