پیام آیت الله سیستانی به امریکا، واتیکان و فلسطین پس از دیدار با پاپ فرانسیس.


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی ترجمه:
دو سال پیش پاپ فرانسیس در سفر خود به امارات  با امام الازهر، شیخ احمد الطیب سند برادری انسان را امضا کرد. پاپ فرانسیس هم چنین علاقه داشت که چنین پیامی را با یکی از مهم ترین شخصیت‌های دنیای شیعه آیت الله سیستانی اعلام کند. اما برای چندین دلیل این اتفاق رخ نداد. مردم عراق چگونه نماینده تقریبا یک میلیارد مسیحیان دنیا را در نظر گرفتند؟ پیام آیت الله سیستانی برای پاپ فرانسیس و دنیاهای عربی، اسلامی و غربی چه می‌تواند باشد؟
هیچ شکی نیست که سفر پاپ به عراق تاریخساز بود و برای ایجاد گفتگو بین مذهبهای مختلف تاثیر گذار است. این سفر حتما در کشوری که اختلافات سیاسی بسیاری وجود دارد چندین اثرات مثبت فراهم میکند،هم چنان درگیری‌های نظامی هم با نیروهای تکفیری و هم با نیروهای امریکایی ادامه دارد.
رییس جمهور سابق امریکا ترامپ با هواپیمای کاملا پنهان و کاملا تاریک به بزرگ‌ترین پایگاه امریکایی در عراق عین الاسد سفر کرده بود. اما پاپ فرانسیس اصرار داشت که در طول سفر خود به عراق با تمام گروهای مختلف این کشور دیدار کند و هم چنان در شهرهای بغداد، نجف، نصیریه، موصل، و اقلیم کردستان حضور داشت.
حقیقتا پاپ فرانسیس به یک گهواره تمدن سفر کرد، سرزمین کشتی نوح و زادگاه حضرت ابراهیم در اور کلدیس. عراق کشوری که خانه چندین بوم و‌چندین مذهب با هزاران سال تمدن می‌باشد.
فتوای آیت الله سیستانی و ایجاد حشد شبعی باعث شد که پاپ فرانسیس امکان داشته باشد که به این شهرهای سفر کند، با دیدن هر کلیسای نابود شده باید تصدیق کرد که قبل از این فتوا نیروهای داعش شهر موصل را کاملا تصرف کرده بودند و منتظر حمله گسترده به بغداد بودند. نیروهای حشد شبعی چه شیعه و‌چه غیر شیعه عراق را از تجزیه کامل نجات دادند.

شیعیان عراق اکثرا در بغداد و استان‌های نفت خیز جنوبی زندگی می‌کنند. در نتیجه از اینکه در جنگ آزاد سازی عراق از داعش، بیش از ۱۱۰۰۰ شیعه جان خودر از دست دادند و این اتفاق در استان‌های صلاح الدین و نینوا رخ داد. استان هایی که جمعیت های سنی، کلده، آشوری،  و ایزدیان زندگی‌ می‌کنند.

حشد شبعی هیچ زمان نیروی کاملا شیعه نبود و عراقی ها از دین‌های مختلف تشکیل شدند. اما رسانه های غربی حشد شبعی را به اشتباه به عنوان شبه نظامی تحت حمایت ایران معرفی می‌کنند. در حشد شبعی لشگر های سنی و‌مسیحی‌هم وجود دار‌د و فرمانده یکی از این لشگرهای مسیحی کلدانی رایان الکلدانی به استقبال پاپ آمده بود. پاپ فرانسیس به این فرمانده هدیه ای اهدا کرد.

هدف داعش این بود که کل عراق را یا اشغال کند و یا تجزیه کند. در سال ۲۰۰۳ ابو مصعب الزرقاوی جلوی حرم حضرت علی ( ع)، سید محمد باقر الحیم را ترور کرد. اما به احترام خواست آیت الله سیستانی، شیعیان پاسخ ندادند و هدف الزرقاوی برای آغاز جنگ فرقه ای شکست خورد. اما پس از آن در سال ۲۰۰۶، با بمب گذاری و ویرانی حرم عسکریین در شهر سامرا به این هدف رسید. در ۲۰۱۰، در کلیسای بانوی رستگار ما شش داوطلب انتحاری، چندین نیایش گران را کشتند. در سال ۲۰۱۴، داعش یکی از قدیمی ترین صومعه ها به نام الیاس را در شهر موصل ویران کرد. هدف داعش این بود که جمعیت مسیحیان را کاهش دهد و تعداد آنها در این سال‌ها از ۲.۵ میلیون نفر به ۳۲۰۰۰۰ نفر رسید. همین اتفاق در سوریه پیش آمد، قبل از ایجاد داعش، ۲۵ در صد جمعیت سوریه مسیحی بودند اما در حال حاضر فقط ۱.۶ در صد جمعیت می‌باشد.
پاپ فرانسیس میخواست بیان کند که مسیحیان خاور میانه وظیفه دارند که در این منطقه باقی بمانند و نیاز های آنها باید توسط دولت‌های خود فراهم شود و نه کشورهای غربی. مسیحیان خاور میانه جزو غرب نیستند و باید تلاش کنند که تا مشکلات، دشواری ها و اختلافات حل شود.

در مورد آیت الله سیستانی با وجود اینکه پاپ فرانسیس را با احترام و خوش رویی کامل میز بانی کردند، درباره بی توجهی قبلی پاپ به فداکاری های شیعیان عراق ناراضی بودند. در اوج حملات نیروهای تکفیری به مسیحیان عراق، آیت الله سیستانی چندین بار اعلام کردند که هیچ فرقی بین عراقی شیعه و مسیحی وجود ندارد.

مقامات ساکن نجف فرمودند که آیت الله سیستانی مایل نبودند که اعضای رسانه ای خود حضور داشته باشند و هیچ کدام از روحانیان نجف یا مقامات بالای دفتر خود را به خانه خود در خیابان الرسول دعوت نکردند. طبق گفته این مقامات، سریر مقدس هیچ زمان برای حمایت از شیعیان در مبارزه با داعش و در دفاع از مسیحیان عراق کشته شدند قدر دانی نکرد. بنابراین، آیت الله سیستانی لازم ندانستند که سند برادری انسانی امضا کنند و این برخلاف خواست و هدف پاپ بود همانطور که با شیخ الازهر در ابو ظبی امضا کرده بودند.
بنابر گفته مقامات در نجف، آیت الله سیستانی از فرصت دیدار خود با  پاپ فرانسیس استفاده کرد و یک پیام روشن به تمام مردم عراق و دولت‌های خاور میانه و غرب ارایه کرد. این پیام حاوی چندین نکات مهم بود:
۱) نه به تحریم های فشرده و بی رحمانه برعلیه مردم عادی: این نقطه انتقاد مستقیم به امریکا می‌باشد ، کشوری که تحریم‌های گسترده به مردم عادی تحمیل میکند با هدف ایجاد رنج کشیدن به جمعیت کشوران و تسلیم کامل این‌کشورها. هم چنان آیت الله سیستانی جایگاه خود را به نسبت سیاست اشغالی امریکا مشخص کرد و این نقطه بیانیه پایانی به شایعات که عراق میخواهد امریکا در عراق بماند بود.
۲) نه به خشونت: طبق گفته مقامات، این نقطه هم انتقادی از امریکا می‌باشد به دلیل اینکه این کشور ، عراقی ها را بمباران میکند و می کشد. این هم انتقادی از دولت عراق می‌باشد که وظیفه دارد به امنیت مردم خود احترام بگذارد.
۳) نه به ظلم: این نقطه یک پیام مستقیم برای سیاست مداران عراق بود، که به بی عدالتی های جامعه خودشان از زمان دیکتاتوری صدام حسین تا زمان اشغالگری امریکا بی توجه میباشند. نبودن خدمات  عمومی، وضعیت وخیم بازار کار و فساد بخش‌های دولتی و عمومی مشکل های بسیاری در عراق میباشند. این پیام هم مربوط به نیروهای امریکایی می‌باشد که با مردم در سراسر دنیا با استانداردهای دو‌گانه رفتار میکند به خصوص در خاور میانه، منطقه ای که فلسطینی ها زیر اشغالگری اسراییل رنج میکشند و مردم سوریه و ایرانر زیر تحریم های فشرده را تحمل می‌کنند.
نه به عادی سازی روابط با اسراییل: مقامات بیان کردند که در بیانیه آیت الله سیستانی، جنگ، خشونت، تحریم های اقتصادی و فقدان عدالت اجتماعی که فلسطینیان مجبور به تحمل هستند ذکر شده بود. این پیام باعث می‌شود که عراق با اسراییل روابط خود را عادی نخواهد کرد و سرنوشت فلسطین برای عراقی ها بسیار مهم می‌باشد.
آیت الله سیستانی در بیانیه خود از وظیفه شخصیتهای مذهبی مهم دنیا برای کاهش اتفاقات غم انگیز افشا کرد و هم چنان از نقش  قدرتهای دنیا ( امریکا) برای احترام به حقوق بشر و حق انسانی در چهار چوبهای مذهبی و تفکری صحبت کرد. اینجا آیت الله سیستانی اعتقاد دارد که واتیکان وظیفه دارد که بیشتر از گذشته به مردم خاور میانه کمک کند، با توجه با اینکه مردم این منطقه زیر فشار مشکلات ساخت و پرداخت کشورهای غربی زندگی می‌کنند. آیت الله سیستانی از سکوت سالیان طولانی واتیکان در مورد تلافات سنگین شیعیان در دفاع مسیحیان عراق بسیار ناراضی میباشند.
آیت الله سیستانی از نقش خود در حمایت از مردم رنج دیده تحت حمله داعش در عراق تعریف کردند و بیان نمودند که در آینده انتظار داریم که رهبران مسیحی هم همین وظیفه را برعهده بگیرند.

در حقیقت، این دیدار تاریخ ساز بود از لحاظ اینکه به آیت الله سیستانی فرصت داد که یک پیام گسترده را به دنیا ارایه دهند.این پیام جایگاه عراق در خاور میانه ، راهبرد عراق در آینده، و مخالفت عراق با سیاست خارجی امریکا را مشخص‌کرد. آیت الله سیستانی کاملا مشخص کردند که عراق از سیاست امریکا حمایت نخواهد کرد و بالعکس برای ایجاد ثبات در منطقه و عدالت برای تمام مردم که فلسطینیان شامل آن میباشند تلاش فراوانی خواهند کرد.

Advertisements
Advertisements
Advertisements