.ایران عملیات نمایشی امریکا و عراق را قبول نمیکند ولی همکاری بین ایران و امریکا غیر ممکن نیست


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی ترجمه:
پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب سید علی خامنه ای هم به دنیا و هم به متحدان خود، خروج امریکا را  از غرب آسیا وعده دادند. این بیانیه سید خامنه ای نظر و آرزوهای شخصی خودرا نشان می‌دهد و این آرزوها بعضی اوقات با برخورد دولت ایران تفاوت پیدا میکند. دولت ایران وظیفه دارد برای منافع ملی ایران روابط خود را با کشور‌های دنیا مدیریت کند. هم‌چنان می‌شود گفت که در ایران هیچ دولتی همیشه مجبور به عملکرد بر اساس خواسته های رهبر انقلاب خواسته های رهبر انقلاب نمیباشد و پیشنهادهای ایشان در حد توصیه میماند.

Sorry! This product is not available for purchase at this time.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

اما در زمانی که سید خامنه ای فرمودند که بدون لغو تحریم ها ادامه مذاکرات برجام قابل قبول نمیباشد، ایشان به دولت فعلی ایران یک خط قرمز مشخص نشان دادند. و هم چنان دولت ایران درک میکند که حداقل مهم ترین تحریم ها باید کنار گذاشته شود. بنابراین، با اینحال مذاکره این هفته در شهر وین بین امضاکننده گان باقی مانده برجام یعنی تمام امضا کنندگان اصلی به غیر از امریکا رقم زد.

در حالیکه سید علی خامنه ای برای خروج نیروهای امریکایی از غرب آسیا وعده دادند هیچ شکی نیست که مذاکره ایران با دشمن خود می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود بدهد. برای ایران دولت امریکا چه جمهوری خواه و‌چه دمکرات قابل اعتماد نیست و هر کدام می‌توانند از توافق های بین المللی خارج شوند و به حقوق بین المللی بی اعتنایی کنند. اما در بسیاری از موارد هم در زمان آیت الله خمینی و هم در زمان سید علی خامنه ای، به دولت‌های ایران اجازه داده شد که برای منافع ملی با امریکایی ها دیدار کنند و مذاکره داشته باشند، ولی از زمان انقلاب تهدید جنگ از سوی امریکا همیشه وجود داشته و تا نیروهای امریکایی در منطقه حضور دارند این خطر ادامه خواهد داشت.
مقامات ایران از چالش های بسیاری که دولت جدید بایدن با آنها روبرو است از جمله مشکلات داخلی، چین و روسیه آگاه هستند اما البته برای دولت ایران منافع خود مهم ترین مسیله می‌باشد و آن چنان به مشکلات بایدن دلسوز نمیباشد. به این دلیل ایران به امریکا اجازه استراحت را نمیدهد و هم چنان به حمایت خود  از متحدان در سوریه، لبنان و یمن و غزه ادامه می‌دهد.

در عراق، بعضی از مقامات در مسیله حضور ‌نیروهای امریکایی در کشور چندین عملیات نمایشی را ترویج می‌دهند. این مقامات پیشنهاد می‌کنند که نیروهای ناتو جای نیروهای امریکایی را بگیرند که ظاهرا نیروهای امریکایی از کشور خارج بشوند ولی عراق در تحت کنترل امریکا بماند. برای این مقامات عراقی، ایجاد نیروهای ناتو یک سازش بین خواسته‌های ایران و محور‌مقاومت و آن افرادی که تفکر می‌کنند که حضور نیروهای خارجی برای حفظ امنیت در عراق لازم می‌باشد. بدون در نظر‌ گرفتن سرنوشت نهایی برجام تا زمانی که نیروهای امریکایی از عراق خارج شوند یا با نیروهای ناتو تعویض شوند کشور عراق برای امریکا بسیار ناامن خواهد بود.
اما بازگشت کامل ایران به برجام احتمالا همراه با کاهش حملات محور مقاومت بر علیه نیروهای امریکایی خواهد بود. هم چنان امریکا به هیچ وجه حاضر نیست کشور عراق را‌به چین، روسیه و ایران رها کند.

Advertisements
Advertisements
Advertisements