اگر بایدن تحریم ها را لغو نکند ایران در آخر این ماه مذاکرات وین‌ را ترک خواهد کرد


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی ترجمهپس از پایان رسیدن دوره سوم مذاکرات وین هم نمایندگان ایران و هم کشورهای غربی به پایتخت های خود برگشتند و بیانیه هایی که از این نمایندگان صادر شد بسیار خوش بین بود. سخنگوی وزارت امور خارجه عراقچی اطلاعات از لغو تحریم های امریکا به بخش‌های نفت و‌گاز ، تجاری، بنادر ، بانکی، و تحریم های خصوصی بر علیه چندین افراد سیاسی ایران داد. مذاکرات به مرحله ای رسیدند. علاوه بر این آزاد شدن نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار که توسط امریکا تصرف شده و ۲۰ میلیارد دلار بدهکاری از  کشورهای عراق، کره جنوبی و چین پس از فروش نفت ایران به این سه کشور مورد مذاکره قرار گرفت.  ولی هیچگونه صحبتی از سودی که به این مبالغ در این چندین سال تعلق می‌گیرد نشده است.

Sorry! This product is not available for purchase at this time.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

در این مذاکرات احتمال تبادل ۱۸ زندانیان ایرانی در امریکا که ۷ نفر از آنها در حالت وخیم بیماری هستند با چند افراد دوتبعه ایرانی- انگلیسی و‌یا ایرانی- امریکایی که برای جرم جاسوسی در ایران بازداشت هستند پیشنهاد شد. این بخش از مذاکرات راجع به تبادل زندانیان یکی از خواستار های سابق کشور ایران می‌باشد.

اما بزرگ‌ترین چالش ایران راستی آزمایی از لغو تحریم ها خواهد بود،ایران میخواهد مطمین باشد که تمام پولهای تصرف شده به بانک مرکزی ایران ارسال می‌شود و کشورهای دنیا باز هم بدون تهدید با ایران بتوانند روابط اقتصادی و تجاری داشته باشند.

ایران هیچ زمان برای دوباره برقرار کردن روابط رسمی سیاسی با امریکا درخواست نکرده ولی در عوض همیشه به لغو تحریم های امریکا که رییس جمهور سابق اوباما به آن تعهد داده بود اصرار کرده. علاوه براین ایران میخواهد که تمام تحریم های اضافه که ترامپ پس از سال ۲۰۱۸ ایجاد کرده را لغو کند.

تاکنون مذاکرات با موفقیت پیش رفتند در حالیکه ایران هنوز حاضر نیست با امریکا مستقیمانه ارتباط داشته باشد به دلیل اینکه امریکا دیگر از امضا کنندگان برجام نمیباشد. در ابتدای مذاکرات با اصرار نمایندگان ایران پرچم امریکا از سالن برداشته شد. هم‌چنان نمایندگان ایران پرفشاری کردند که نمایندگان امریکا در مکان هتل میزبانی مذاکرات نباید حضور داشته باشند تا زمانی که تحریم ها کاملا لغو شوند. تا این اتفاق رخ ندهد امریکا نمیتواند به عنوان یک امضاکننده رسمی شناخته شود.

رهبر انقلاب سید علی خامنه ای فرمودند که او با این حال هشدار داد که مقام‌های مذاکره‌کننده باید مراقب باشند که «مذاکره فرسایشی نباشد و طوری نباشد که طرف‌ها مذاکره را کش دهند چون این برای کشور ضرر دارد.»  یکی از مقامات عالی پایه ایرانی بیان کرد که اگر تا پایان این ماه در خواستهای قطعی ایران  انجام نشود مرگ رسمی توافق برجام اعلام خواهد شد. ایران عقیده دارد که امریکا میخواهد با فریبکاری فقط تحریم‌های اتمی را لغو کند و تحریم های علیه برنامه موشکی ایران، سپاه پاسداران و زمینه های دیگر رابرای مذاکرات بعدی نگه دارد. یا تمام تحریم ها برداشته می‌شود ویا برجام به پایان می‌رسد به دلیل اینکه برای ایران راه حل ناکامل غیر قابل قبول می‌باشد.

به نظر می‌رسد که امریکا قصد دارد به برجام و تعهدات خود در ۲۰۱۵ برگردد. اسراییل پس از دیدار یوسی کهن رییس موساد با ماییر بن شبات مشاور امنیت ملی اسراییل با مقامات امریکا این حقیقت‌ را قبول کردند ودر کل اسراییل نتوانست امریکا را به ترک این توافقنامه قانع کند.

دولت بایدن برای حفظ اسراییل و جلوگیری غنی سازی اورانیوم ۹۰ درصد ایران برجام را لازم میداند. از سوی دیگر اسراییل میخواهد تحریم های فشرده علیه ایران را نگه دارد و به تاسیسات هسته ای حمله کند.

در اتفاق جنگ، ایران توانایی موشکی کامل را دارد که می‌تواند به پایگاه‌های امریکا در منطقه بسیار آسیب پذیر باشد. علاوه بر این ایران می‌تواند روی متحدان خود در غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن برای حضور در میدان جنگ حساب کند. از این رو، جنگ با ایران عملی و ممکن نمیباشد. این حقیقت گزینه های ممکن برای امریکا را محدود میکند و بهترین گزینه این است که به تعهدات برجام احترام قایل باشد، تحریم ها را لغو کند و تلاش کند که ایران به توانایی نظامی اتمی نرسد. این منطق بایدن و راهبرد خود برای  سیدن به  امنیت برای اسراییل و حفظ منافع امریکا در منطقه می‌باشد. ایران ثابت کرده که می‌تواند شرایط خود را به امریکا تحمیل کند و اجازه نداده که امریکا با او به عنوان قدرت برتر رفتار کند.

اسراییل توان جنگیدن را با ایران به تنهایی ندارد و میخواهد که امریکا را‌وارد جنگ کند. ایران هم نشان داده که صبر استراتژیک خود در برابر اسراییل را با یک راهبرد بازدارندگی تعویض نموده. با اینحال چندین حملات موشکی در دریای سرخ و‌خلیج فارس بین دو طرف تبادل شده، پاسخ‌های ایران به شدت نشان می‌دهند که ایران دیگر تحمل پرخاشگری اسراییل را ندارد. علاوه بر این در حالیکه نتانیاهو خود را به عنوان جایگزین امریکا و قدرت نظامی منطقه معرفی می‌کرد پایگاه اتمی دیمونای اسراییل مورد حمله موشکی‌قرار گرفت. علاوه‌بر این اسراییل بدون شک می‌تواند برای ایران در سوریه‌ را با حملات سایبری و ترور مزاحمت ایجاد کند و هم‌چنان ایران هم می‌تواند چنین مزاحمتی را برای اسراییل ایجاد کند.

این ماه برای سرنوشت روابط ایران و امریکا بسیار مهم خواهد بود. برای هر دو طرف  شد و ادامه برجام بسیار مفید است اما معلوم است که ایران از جایگاه خود عقب نشینی نخواهد کرد تا امریکا به برجام برگردد. در حال حاضر توپ کاملا در زمین بایدن می‌باشد و زیاد زمانی برای تصمیم گرفتن ندارد.

Advertisements
Advertisements
Advertisements