در فلسطین هرطرف که تحملش بیشتر است حرف آخر را خواهد زد

@ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی ترجمه
درگیری‌های اخیر  فلسطین و اسراییل نشان می‌دهد که مشکلات این سرزمین به زودی حل نخواهد شد. رویکرد اسراییل بسیار جدی و خلاف حقیقت می باشد. اویو کوخاوی، رییس ارتش اسراییل بیان کرد که حماس شدت پاسخ حمله ما را به درستی حساب نکرده و نوار غزه حملات به این شدت را تابحال تجربه نکردن. اسراییل افشا کرد که بیش از ۱۵۰۰ اهداف را بمباران و چندین ساختمان‌ها را در غزه محاصره شده ویران نموده‌است.
بااینحال اسراییل هنوز درک نکرده بود که چگونه گروه‌های مقاومتی فلسطین توانستند که از موشکهای دور برد استفاده کنند و هر روز بیش از ۱۵۰ راکت را به سوی اسراییل شلیک کنند. فلسطینیان بیش از ۱۰۰ ساختمانهای اسراییل از روز اول درگیری هم در قدس و هم در تل اویو تحت حمله قرار دادند.این تفاوت بسیار گسترده در عملیات محور مقاومت می‌باشد چون در گذشته حملات در مراحل تدریجی انجام میگرفت و هیچ‌زمان به تل اویو حمله نمیکرد. برای اولین بار موشکهای جدید القاسم و عیاش ۲۵۰ را شلیک کردند، القاسم که به نام سردار سلیمانی نامگذاری شده با کلاهک جنگی ۴۰۰ کیلوگرم و عیاش که به یاد یحیی عیاش ( شهید بزرگ مقاومت فلسطینی) نامگذاری شده با برد ۲۵۰ کیلومتر.

خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس بیان کرد که مقاومت فلسطینی از موشکها و دانش‌های ایران بسیار استفاده کرده و غزه از واردات پنهانی تسلیحات و‌فناور‌های نظامی از ایران بهره مند شده.

عملیات «نگهبان دیوارها» اسراییل در برابر شمشیر قدس فلسطین شکست خورد و نتوانست نسبت به نیروهای فلسطین شرایط بازدارندگی‌ را ایجاد کند. درست مثل هر جنگ گذشته اسراییل توانست زیر ساخت، زمین‌های کشاورزی، ساختمانهای مسکونی، 

Sorry! This product is not available for purchase at this time.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

بانک‌ها، خیابان‌ها و جاده ها و ادارات رسانه‌های‌ محلی و بین المللی را‌ویران کند. این نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین موفق بوده که تعداد اهداف واقعی یا نظامی اسراییل را کاهش بدهد. ناتوانایی اسراییل برای پیداکردندمکان موشک انداز ها و رزمندگان مقاومت باعث شد که به ارتش اسراییل به اهداف کاملا غیر نظامی را ترجیح دهد.

اسراییل در سیاست ویرانگر‌ خود در دهه های اخیر در لبنان و غزه تغییری نداده، مناطق سکونی و زیر بناهای این مناطق را تحت حمله قرار می‌دهد تا مردم بر علیه گروه‌های مقاومتی بشوند. برای اولین بار غزه حملات پیاپی و شدید در شهرهای اسراییل از تل اویو تا شهر جنوبی ایلات را شروع کرد. پس از هر نبرد هر دو طرف این نبرد را بررسی می‌کنند تا بتوانند به نکات ضعیف و قوی آن را بفهمند ودر جنگ‌های بعدی عملیات بهتری داشته باشند. در حال حاضر هنوز نمی‌شود گفت که آیا شدت حملات موشکی و یا کیفیت این حملات تصمیم گذار خواهد بود.

طبق معمول در هر جنگ، مقامات اسراییل قول می‌دهند که غزه را به عصر حجر بر گردانند چون بدون شک اسراییل قویترین و پیشرفته ترین نیروی نظامی خاور میانه را دارد.با اینحال، غیر از استفاده از جت‌های اف-۳۵ اسراییل از خود پدیده های جدید نشان نداده و طبق معمول در‌هر جنگ به کشتار مردم و ویرانگری ساختمان‌ها دست زده، به دلیل اینکه اسراییل هیچ‌گونه جوابگویی به قوانین بین المللی را نداردو حمایت گسترده امریکا به نتاناهو این اجازه را می‌دهد که قوانین جنگ نادیده بگیرد و مردم عادی را مورد هدف قرار دهد، تاکنون ۶۰ کودک، ۳۹ زن کشته شدند. با اینحال اسراییل نتوانسته به هدف خود‌ که کاهش حملات موشکی می‌باشد برسد. علاوه بر این، برخلاف انتظارات مقامات اسراییل مردم غزه با گروه‌های مقاومت در اتحاد هستند و از عملیات پشتیبانی می‌کنند. این مردم در شهر محاصره شده غزه با کمترین امکانات زندگی‌کر‌دند. این مردم به رنج کشیدن عادت کردند و طبق یک ضرب المثل فلسطینی زمانی که در غرق شدن در اقیانوس میباشی از خیس شدن ترسی نداری.
اسراییل ادعا میکند که توانسته جلوی ۹۰ درصد از ۳۰۰۰ موشکهایی را‌ که از طرف غزه شلیک شده را بگیرد، پس حداقل صدها از موشکها توانستند از مسیر پدافند هوایی اسراییل عبور کنند  و این موشکها باعث شده که هزاران اسراییلی ها در پناهگاه ها مخفی شوند و زندگی عادی شان به هم خورده و این اتفاق هیچ‌وقت در جنگ‌های قبلی پیش نیامده بود.

گروه های مقاومتی فلسطین توانستند ۱۵۰ راکت را به سوی اسراییل در شمال نزدیک به حیفا، فرودگاه رامون در جنوب، شهرکهای نزدیک به غزه مثل اشکلون، اشدود و بیرشیبا، تل اویو و قدس شلیک کنند. امور امنیتی اسراییل نتوانست این حملات موشکی همزمان‌ را پیش بینی کند. مسیله مهم دیگر شورش‌و تظاهرات عربهایی که از سال ۱۹۴۸ ملیت اسراییل را دارند بود، آنها نشان دادند که در زمانی که غزه بمباران می‌شود آنها یکانگی‌ خود‌را  با گروه های مقاومتی نشان دادند. به نظر می‌رسد که زمان سازمان آزادی بخش فلسطین که قطعنامه اسلو را امضا کرد به پایان رسیده و نسل جدید میخواهد تمام زمین هایی را که از دست داده پس بگیرد و دیگر به اسراییل اجازه نمیدهد که هر‌کاری بخواهد در فلسطین انجام دهد.

شهر محاصره شده غزه تبدیل به اردوگاه کار اجباری می‌باشد که از هر طرف بسته می‌باشد به غیر از گذر گاه رفح که بستگی به علاقه مصر باز و یا بسته می‌باشد و هیچ فرودگاهی هم ندارد. بنابراین تمام تسلیحات فقط از طریق تونل ها می‌تواند به غزه برسد. با اینحال این جنگ با وجود اینکه برای مردم غزه بسیار ویرانگر خواهد‌بود برای موجودیت اسراییل بسیار خطرناک می‌باشد چون برای اولین بار پس از ۱۹۴۸ مردم فلسطین با هم همبستگی و‌اتحاد نشان دادند.

نتانیاهو از مردم اسراییل درخواست کرده که صبور باشند، اسراییل تاریخ دقیقی برای پایان جنگ‌ را اعلام نکرده.جایگاه امریکا مشخص تر شد‌ زمانی که شورای امنیت با رای وتو امریکا از دست یابی به توافقی در باره درگیری ها میان فلسطین و اسراییل شکست خورد. بنابراین، این جنگ در روزهای آینده ادامه خواهد داشت و طرفی که بیشتر بتواند دوام آورد پیروز در این جنگ خواهد بود.

Advertisements
Advertisements
Advertisements