یک راه طولانی: تشکیل دولت جدید عراق.

گروه‌های شیعه عراق تصمیم گرفتند که چادر ها و سر پناه هایی را که در منطقه سبز بغداد درست کرده‌بودند را بردارند وآنها در حال حاضر آماده گفتگو و مذاکرات و قبول کردن نتایج انتخابات عراق که توسط دیوان عالی کشور تایید شده بود. این اتفاقات فقط پس از چندین ملاقاتهای مهم بین رهبران شیعه عراق صورت گرفت. اهداف این ملاقات حل اختلافات سیاسی و هماهنگی درباره چالشهای کلیدی عراق از جمله حضور نیروهای امریکایی، مبارزه با فساد و سرنوشت گروه های مسلحانه عراق.

گروه های طرفدار صدر که بیشترین کرسی (۷۳) را به دست آورند بسیار مورد افتخار بودند چون می‌توانند یک دولت صدری را تشکیل دهند. اما راه بین اعلام نتیجه انتخابات و تشکیل دولت بسیار‌ طولانی و با مشکلات زیادی همراه است. به این دلایل، پس از ملاقات اول در بغداد بین گروه‌های مختلف سران شیعه برگزار شد، ملاقات دیگری برای اولین بار در نجف با شرکت همه و بدون حضور نخست وزیر سابق نوری الملیکی (۳۳ نماینده پارلمان) صورت گرفت. این نشان می‌دهد که با اینکه درک سیاسی و موافقت برای انتخاب سران کشور هنوز بین این گروه های سیاسی کاملا مشخص و قبول نشده است ولی آنها آماده بررسی جدی نقاط مشکل میباشند.

یک نقطه مورد اختلاف بین نیروهای مختلف که دولت جدید تشکیل خواهند کرد این است که چطور با نیروهای امریکایی ساکن عراق رفتار کنند، نیروهایی که با عوض کردن واژگان و تغییر عناوین از نیروی نظامی به نیروهای آموزشی توجیح بی سابقه‌ای را ارایه کردند. آیت الله العظمی عراق سید کاظم حایری فتوا برای خروج فوری تمام نیروهای امریکایی و اجازه کامل برای فعالیت مقاومت را صادر کرد. آیت الله حایری بیان کرد که حضور هر نوع نیروی امریکایی با هر لقب آموزشی و یا مشاوری یا ضد تروریسم غیر قابل پذیر میباشد و ممنوع میباشد. این فتوا هم به پیروان آیت الله حایری شامل می‌شود و هم با گروه های مقاومتی که قول دادند بعد از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ حملات خود را به نیروهای امریکایی آغاز کنند کاملا هماهنگ میباشد. آیت الله حایری و مقاومت عراق اعلام کردند که هر سرباز امریکایی که هنوز در خاک عراق میباشد باید به عنوان یک اشغالگر شناخته باشد و بر علیه این اشغالگران باید ایستادگی کرد.

با کسب ۷۳ کرسی در مجلس سید مقتدی صدر در انتخابات اخیر بین کاندیدها برتری داشت، حالا مقتدی صدر از طریقه فضای مجازی برای تشکیل یک دولت ملی بدون وابستگی به شرق (یعنی ایران) یا وابستگی به غرب (امریکا) نداشته باشد.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Advertisements
Advertisements
Advertisements