مذاکرات پایان جنگ اوکراین هنوز ادامه دارد.

@ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی :ترجمه

روسیه و اوکراین قدم های اول را برای پایان جنگ با استفاده از مذاکرات مستقیم و ویدیویی برمیدارند. پس از چهار دوره مذاکرات، پیشرفت دیده می‌شود با اینکه هنوز جنگ ادامه دارد. اوکراین فهمیده که کشورهای غربی فقط برای ضعیف کردن اقتصاد روسیه او را تحریم می‌کنند و این تحریم ها هیچ اثری در روی جنگ ندارد و هم چنین این دولت‌های غربی فقط حاضر هستند که پشتیبانی خود را از طریقه فرستادان تسلیحات و حمایت رسانه ای نشان دهند. 
ولی اوکراین فکر می‌کرد که می‌تواند تمام دنیا را به یک جنگ بسیار گسترده برعلیه روسیه بکشاند. و جنگ ادامه خواهد داشت تا زمانی که مقامات اوکراین باور نداشته باشند که گفتگو و مذاکره تنها راه حل می‌باشد. ولی جزییات این مذاکرات بسیار مهم می‌باشد و تا زمانی که هر دو طرف به توافق کامل برسند، عملیات نظامی به صورت آهسته ولی پیوسته ادامه خواهد داشت.

میخائیلو پودولیاک یکی از مذاکره کنندگان اوکراین و مشاور زلانسکی بیان کرد که «اوکراین یکی از اعضای ناتو بود و ناتو ‌در امور کشور ما نقش مهمی را اجرا کرد».

هیچ شکی نیست که امریکا از زمان اوباما در حال آمادگی اوکراین برای عضویت ناتو بوده با اضافه کردن به نظامیان ارتش که بیش از ۳ برابر شدند، و آموزش آنها برای استفاده از تسلیحات غربی . امریکا به اوکراین موشک هدایت شونده اف جی ام- ۱۴۸ جاولین را فرستاده و بیش از ۲.۷ میلیارد دلار در سال‌های اخیر کمک نظامی نموده و حتی پس از آغاز جنگ این رقم خیلی بیشتر شده. آلمان که سیاستی مبنی بر عدم صادرات سلاح به مناطق جنگی را داشت ، تصمیم خود را عوض کرده  و به ارسال 1000 قبضه سلاح ضدزره و 500 موشک دوش‌پرتاب دفاع هوایی “استینگر” به اوکراین راضی شد. سوید، فنلاند، دانمارک، نروژ، کرواسی، اسلوونی، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، هلند، پرتقال و جمهوری چک، رومانی، و کانادا هزاران مسلسل، تفنگ و سلاح های ضد تانک را به اوکراین فرستادند. ترکیه هم پهپاد رزمی بایراکتر تی بی ۲ را به اوکراین ارسال کرد.

اما به دلیل اینکه اوکراین به صورت رسمی خارج از ناتو است، باعث شد که کشورهای ناتو درگیری اصلی در این جنگ را نداشته باشند با اینکه بطور غیر مستقیم در جنگ شرکت دارند. پوتین عملیات خود را از قبل از عضویت اوکراین در ناتو آغاز کرد و به این دلیل اوکراین نتوانست از ماده ۵ که کشورهای عضو مجبورند از او دفاع کنند را استفاده کند. و بنابراین، تاکنون این جنگ توانسته جلوی جنگ جهانی سوم را بگیرد و از برخورد مستقیم با روسیه جلوگیری کند.

امریکا و اروپا از سال ۲۰۰۴ به بعد تمام سعی خو‌د را برای جدایی اوکراین از روسیه کردند. این با انقلاب نارنجی که از طرف امریکا برنامه ریزی شده بود شروع شد و این نقشه قبلا موفقانه‌ در صربستان، گرجستان ، بلاروس و نیکاراگویه در عرض ۴ سال توسط شرکت‌های امریکایی، سیاستمداران، سازمان های عمومی غیر دولتی اجرا شده ولی در آن سال موفق نبود که رژیم را در اوکراین عوض کند. اما در تظاهرات بعدی  یورو میدان در اواخر سال ۲۰۱۳ بهتر مدیریت شده بود موفق بودند و رییس جمهور ویکتور یانو کویچ مجبور شد که از کشور به دلیل امضا نکردن قرار داد تجاری با اتحادیه اروپا، فرار کند. این قرارداد برای دور کردن روابط اوکراین با روسیه بود.

در سال ۲۰۱۴ یک مکالمه خصوصی بین ویکتوریا نولاند دستیار وزیر امور خارجه و جفری پیات سفیر امریکا در اوکراین فاش شد که در آن راجع به آینده “انقلاب اوکراین“ و رییس جمهور بعدی تصمیم گیری کردند. امریکا هیچ زمان از اینکه اروپا علاقه ای به جنگ با روسیه را ندارد راضی نبود. در این مکالمه نولاند چندین نفر را برای ریاست جمهوری پیشنهاد میکند و بیان می‌کند که سازمان ملل به ما کمک می‌کند و هیچ احیتاجی به اتحادیه اروپا نداریم. امریکا بازی خود را در قاره اروپا شروع کرده بود.

اوکراین یکی‌ از فاسدترین کشورهای اروپا به حساب می اید و به این دلیل آسان بود که دولت‌های خارجی برنامه های خود را بتوانند در کشور اجرا کنند. در زمان ریاست جمهوری اوباما و معاون او بایدن، امریکا در برکنار گذاشتن ویکتور شوکین دادستان کل اکرایین در سال ۲۰۱۶ دست داشتند.  بایدن به خود میبالید که دولت اوکراین را با تهدید تامین نکردن ۱ میلیارد دلار وام توانسته دولت اوکراین را مجبور به این عمل کند. شوکین توضیح داد که او مجبور بود از کار خود استعفا دهد برای اینکه شوکین قبول نکرد که از تحقیقات قضایی بر علیه هانتر بایدن پسر جو بایدن دست بردارد. سفارت امریکا در اوکراین به دولت مرکزی هشدار دادند که بایدن در عمیلات بر علیه فساد کار شکنی می‌کند.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Advertisements
Advertisements
Advertisements