احتمال گسترش جنگ بیرون از مرزهای اوکراین در حال افزایش است.


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی :ترجمه

رییس جمهور امریکا جو‌ بایدن بیان کرد که « اگر پوتین از سلاح های شیمیایی استفاده کند کشورهای ناتو واکنش نشان خواهند داد.» این بیانیه یکی از خطرناک‌ترین تهدید های امریکا پس از بحران کوبا در سال ۱۹۶۲ به نظر می‌رسد به دلی عواقبی که می‌تواند در جنگ اوکراین داشته باشد و ممکن است که این جنگ به خارج از مرزهای اوکراین گسترش یابد و آینده اروپا و دنیا چه خواهد بود.

پس از ملاقات خود با بایدن در بروکسل رییس جمهور لتونی اگیلس لوتس به طور واضح و چالشانه اعلام کرد که « استفاده از سلاح های شیمیایی توسط روسیه به عنوان خطر بزرگی بر علیه کشورهای دنیا حساب می‌شود و باید به آن پاسخ سخت داد. روسیه قبل از استفاده از این سلاح ها باید درست فکر کند. ما از قبل نقشه های خود را به اطلاع روسیه نمی رسانیم ولی اگر این اتفاق پیش اید جنگ اوکراین بسیار فرق خواهد داشت.»

دبیر کل ناتو ینس استالنبرگ تاکید کرد که « اگر‌ روسیه از سلاح های شیمیایی استفاده کند ناتو حتما واکنش نشان خواهد داد.» هم چنین سران کشورهای عضو گروه هفت در یک بیانیه مشترک اظهار کردند که « استفاده از تسلیحات شیمیایی قوانین را عوض می‌کند و به عنوان اعلام جنگ بر علیه تمام این کشورها حساب می‌شود. »

از آن سو، وزیر امور خارجه اوکراین دیمیتری کولبا بیان کرد که «اوکراین فقط زبان اوکرایینی را به رسمیت خواهد شناخت ( و نه زبان مادری روسی). ما پافشاری می‌کنیم که آتش بس فوری انجام گیرد و تعهد داشته باشیم که اوکراین در آینده مورد تهاجم قرار نخواهد گرفت و حاکمیت اوکراین در تمام مناطق اشغال شده حفظ خواهد شد.»

با این بیانیه وزیر امور خارجه اوکراین تمام پیشرفت هایی را که در پنج ملاقاتهای قبلی با سران روسی داشتند را نابود می‌کند. اگر اظهارات این وزیر نشان دهنده موضع رسمی اوکراین است، تمام مذاکرات به نقطه اول برمیگردد. حقیقتا مقامات روسی بیان کردند که مقامات اوکرایین از امضای هر گونه مدارک رسمی که به توافق رسیده بودند اجتناب کردند.

اوکراین باور‌ می‌کند که در این مذاکرات جایگاه این کشور بسیار قوی است و از حمایت امریکا استفاده خواهد کرد و متوجه تفاوت قدرت نظامی بین اوکراین و روسیه نمیباشد. اوکراین میخواهد به جنگ ادامه دهد حتی زمانی که قسمت بسیار بزرگی از منطقه شرقی دونباس و جنوب اوکراین را از دست می‌دهد. ارتش روسیه ۱۵ مایل از کاخ ریاست جمهوری در مرکز کی یف قرار دارند و به اهستگی در حال محاصره پایتخت میباشند.

علاوه بر این، کاملا واضح است که پوتین عملیات نظامی را حتی با هزینه های اقتصادی و نظامی را تا زمانی که به اهداف اعلام نشده خود که شامل کنترل کامل اوکراین شرقی یعنی دونباس است، برسد قطع نخواهد کرد. ممکن است تا زمانی ک کی یف سقوط کند و از کنترل امریکا خارج شود شهرهای دیگر سقوط کند.

یکی از اهداف امریکا این بود که جنگ شروع شود تا پوتین را انسانی بسیار خشن و جنگ طلب نشان دهند و به این هدف رسیدند. و در هدف دیگر که حمایت کشورهای غربی و اروپایی را بدست آوردند هم موفق بودند. با اینکه کشورهای اروپای غربی تا حدی تردید نشان دادند، (کشورهای اروپای شرقی کاملا مطیع امریکا هستند) ولی در حال حاضر همگی به یک تصمیم متحدانه رسیدند و با وجود ایجاد بحران اقتصادی در اروپا پشت امریکا ایستادند.

حقیقتا، قصد فقط این نیست که اروپا وابستگی گاز، نفت و ذغال خود را از روسیه کم تر کند که این برنامه در حال حاضر در اجرا می‌باشد. ولی برای این تصمیم نهایی چندین سال طول خواهد کشید. این برای کشورهای اروپایی به خصوص آلمان ایتالیا، و فرانسه و مردم آنها از لحاظ اقتصادی بسیار دشوار خواهد بود. در روز اول جنگ، برخلاف تمایل آلمان، امریکا اعلام توقف نورد استریم ۲ را کرد و یعنی تامین گاز اروپا از طرف روسیه و از طریقه خط گازی که حتی افتتاح نشده بود به طور کامل قطع شد. بایدن در نکاتی که ترامپ نتوانسته بود موفق شد و امریکا در اهداف خود در اروپا موفق تر است.

این اتفاقات درست تکرار اتفاقات سوریه است و امریکا “ آشنایی کامل “ با سلاح شیمیایی را دارد. در واقع در سال ۲۰۱۳ رییس جمهور بشار اسد متهم به استفاده از سلاح شیمیایی شد و روسیه در این جنگ دخالت کرد تا جلوی امریکا را ا سرنگون کردن ارتش و دولت سوریه بگیرد. وزیران امور خارجه روسیه سرگی لاوروف و امریکا جان کری به توافقی رسیدند که سوریه تمام تسلیحات شیمیایی خود را تحویل دهد. امریکا و متحد نزدیکش اسراییل از این توافق بسیار راضی بودند چون اسراییل از تهدید سوریه بر علیه اشغالگری بلندی های جولان بسیار نگران است.

در سال ۲۰۱۸، انگلیس و فرانسه چندین نقاط مختلف را در سوریه در واکنش به “استفاده سوریه از سلاح شیمیایی “ بمباران کردند. این ادعا که سوریه برعلیه مردم خود از  سلاح شیمیایی در منطقه دوما استفاده کرده هیچ گونه اساس ندارد و صحنه سازی شده بود واین توسط سازمان منع سلاح های شیمیایی بیان شده ولی بعدا این گزارش حذف شد. این سازمان بیان کرد که بسیار امکان داشت که «هر دو سیلندرها توسط کسانی در آن مناطق گذاشته شده بود واز طریق هوایی نبوده.»

چندین گزارش ها از سوی بازرسان و رسانه های بین المللی که این نقاط را بازدید کردند نشان داد که این به اصطلاح حملات فقط یک دروغ محض بود. با اینحال، این گزارش هایی که نشان داد که دولت سوریه تقصیری نداشت هیچ به نفع سوری نبود. برای ترامپ یک بازی و سرگرمی بود که دستور بمباران سوریه را بدهد در زمانی که “ قسمتی از این کیک خوشمزه شکلاتی” را با مقامات چینی تقسیم می‌کرد.

ترامپ نخواست به دنبال حقیقت باشد و میخواست که رسانه های اصلی را راضی نگه دارد بدون اینکه در سوریه با روسیه به جنگ برود. امریکا هیچ گونه جوابگویی برای عملیات غیر قانونی و بی‌رحمانه، آدم کشی و جرایم جنگی ندارد.

هیچ کدام از رسانه ها و یا مقامات توضیح ندادند که چرا سوریه را اینگونه متهم کردند وقتی که به خوبی عواقبی را که برای دولت سوریه را داشت به خوبی میدانستند مخصوصا در زمانی که ارتش سوریه و متحدانش به رهبری روسیه به پیروز شهرهای مهم سوریه را پس میگرفتند.

بنابراین، ممکن است که کشورهای غربی آماده شروع همینگونه شایعات و اتهامات در اوکراین هستند.  روسیه به اندازه کافی تسلیحات بسیار پیشرفته و نقطه زن دارد و تاکنون در اوکراین از کالیبر، اسکندر و موشکهای هایپر سونیک‌ استفاده کرده که بعضی از آنها به سرعت بین ۶۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ کیلومتر در ساعت میرسند. پس از امریکا، روسیه مهم‌ترین تولید کننده و صادر کننده تسلیحات نظامی است.  روسیه موشکهای نقطه زن کروز را تولید می‌کند و اکثر حریم هوایی اوکراین در دست روسیه می‌باشد.

برای روسیه استفاده از سلاح شیمیایی به جای تسلیحات پیشرفته که دارد گزینه مناسبی نیست و به شیوه جنگی‌ که در هفته های اول نشان داده، ربطی ندارد. علاوه بر این، روسیه موفق به کنترل نقاط وسیعی در شمال، شرق و جنوب اوکراین می‌باشد. چندین فرودگاه، انبارهای اسلحه و سوخت اوکراین را نابود کرده. روسیه هیچ‌گونه محدودیت زمانی برای عملیات نظامی خود تایین نکرده و با حملات دقیق به پیشرفت خود ادامه می‌دهد.

اما به نظر می‌رسد که کشورهای غربی و ژاپن که زیر پرچم امریکا و بر ضد روسیه هستند حاضرند که بدون هیچ مدرکی روسیه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کنند. این هم نشان می‌دهد که این کشورها برای یک برنامه به مانند دروغ ها و فریبکاری دومای سوریه آماده می‌کنند. بدون شک استفاده از سلاح شیمیایی توسط روسیه یک واکنش تند‌ را رقم خواهد زد اما این اتفاق هنوز رخ نداده و احتمالا نخواد افتاد.

هم چنان ممکن است که امریکا برنامه فریبکاری استفاده از سلاح شیمی روسیه را شروع کرده که همکاری امریکا با چندین آزمایشگاه های اوکراین مورد توجه قرار نگیرد. ویکتوری نیولند معاون اول امور خارجه امریکا افشا کرد که اوکراین چندین “ ساختمانهای پژوهشی بیولوژیکی را دارد و ما میترسیم که اینها ممکن است که به دست روسیه بیفتند. “ طبق گفته روسیه اوکراین با همکاری و حمایت مالی امریکا حداقل ۳۰ آزمایشگاه را افتتاح کرده و در آنجا با سواستفاده از کوچ‌ پرندگان می‌توانند بیماری های عفونتی را پخش کنند.

در سوریه دخالت روسیه باعث شد که نقشه امریکا در این جنگ کمرنگتر شود ولی امروز روسیه و امریکا مستقیما در زمینه کی‌یف‌ باهم میجنگند. آیا کدام کشور حاضر است که بین ناتو و روسیه میاجیگری کند. آیا غرب حاضر است حملات شیمیایی را سازندگی کند که نقشه آنها در این جنگ گسترده تر شود و یا اینکه حملات شیمیایی فقط توجیه برای محاکمه پوتین در دادگاه های بین المللی خواهد بود؟

آیا ناتو جرات دارد علننا جنگ را بر ضد روسیه اعلام کند؟ آیا اروپای غربی حاضر است که با وفایی به امریکا وارد یک جنگ کاملا ویرانگر با نتایج و خطرات نامشخص در سرزمین های اروپا شود؟

افزایش برنامه ضد روسیه توسط رسانه های غربی بیش از این بی نتیجه خواهد بود. ناتو آرزو داشت که یک منطقه پرواز ممنوع را ایجاد کند که نیروی هوایی بسیار قوی روسیه از این جنگ حفظ شود ولی روسیه مشخص کرد که چنین اقدامی را ب عنوان جنگ میبیند و با اینحال غیر ممکن می‌باشد.

روسیه حاضر نیست در یک جنگ سنتی درمقابل نیروهای ناتو بایستد به دلیل اینکه مشخص شد که قدرت نیروهای روسیه به حد ناتو نخواهد بود. کشورهای ناتو در این سال‌های اخیر چندین جنگ را آغاز کردند و در حالت کاملا غیر قانونی کشورهای افغانستان، عراق و سوریه را اشغال کردند.

روسیه بیان کرد که تا مجبور بشود از سلاح اتمی خود استفاده نخواهد کرد ولی این فقط نشان می‌دهد که احتمال این اتفاق وجود دارد. جنگ اوکراین دنیا را به سمت کجا خواهد کشید و آیا ممکن است که در مرزهای اوکراین محدود بماند و یا اینکه جنگ گسترده تر می‌شود، مخصوصا اگر کشورهای غرب با تحمیل تحریم های بیرحم و فشرده بر علیه روسیه راضی نمانند. شاید وقتش است که کشورهایی به مانند فرانسه ( پس از انتخابات رییس جمهوری ) و آلمان دوباره شرایط اروپا را بررسی کنند و تصمیم بگیرند که آیا تجربه یک جنگ جهانی دیگر در این قاره برای راضی کردن رهبر اروپا یعنی امریکا ارزش دارد؟

Advertisements
Advertisements
Advertisements