به دلیل حفظ ابر قدرتی امریکا، دنیا با بحران تورم و کمبود مواد غذایی مواجه است.


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی :ترج

روسیه صادرات گاز را به فنلاند که پرداخت را به روبل قبول نکرد، متوقف کرد با اینکه بیش از نصف ۵۴ کشورهای صادر کننده گاز که بسیاری از آنها در قاره اروپا هستند بعلاوه ژاپن که همگی از هم پیمانان امریکا میباشند، پرداخت به روبل روسیه را پذیرفتند. این باعث افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در اروپا است که از زمان تحریم‌های علیه روسیه آغاز شده است. امریکا اعلام کرد که این افزایش قیمتها به دلیل جنگ اوکراین است ولی در حقیقت تحریم های گسترده بر علیه روسیه تاثیر گذار ترین دلیل افزایش قیمت ها می‌باشد.

روسیه و نه اوکراین منبع اصلی تولید گندم مورد استفاده دنیا است؛ روسیه ۲۴ درصد مایحتاج و استفاده گندم دنیا را تولید می‌کند، کانادا با ۱۲.۴۴ در صد در رتبه دوم و امریکا با ۱۲.۲۴ در صد سوم است، فرانسه با ۱۰.۳ در صد چهارم، و اوکراین با ۸.۹ در صد پنجمین تولید کننده است.

دنیا به تولید گندم اوکراین بستگی ندارد و جنگ اوکراین به مشکل قبلی را بدتر کرده و بسیاری از کشورها نمیتوانند به دلیل افزایش قیمت گندم را بخرند حتی اگر صادرات اوکراین دوباره شروع شود.

تولید گندم در تمام مناطق اوکراین صورت می‌گیرد ولی اکثرا در مناطق شرقی کشور که عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین انجام شده است. هم چنان خطوط تامین گندم به دلیل حملات ‌روسیه به خطوط راه آهن اوکراین که برای حمل ونقل تسلیحات نظامی از سوی ناتو استفاده شده، ضربه شدید دیده که باید در آینده تعمیر شوند. 

اوکراین به دلیل محاصره دریایی با لیتوانی، لتونی و لهستان به موافقت رسیده که از طریقه آنها به قیمت بالاتر بفروشد. روسیه بیان می‌کند که ۷۵ کشتی که به ۱۷ کشور مختلف تعلق دارند در بندر اودسا به صادرات گندم مشغول هستند ولی اوکراین در دریای سیاه مین های بسیاری را گذاشته که حرکت کشتی ها را بسیار سخت و یا غیر ممکن می‌کند.

و اما دلیل اصلی برای بحران کمبود گندم برای تحریم های امریکا علیه تامین انرژی روسیه است که قیمت حمل و نقل را افزایش داده و ۷ شرکت‌های دریایی روسیه ۶۹ کشتی های دیگر تحت تحریم ها هستند. تمام این شرکت ها بعلاوه بزرگ‌ترین کشتی ترابری روسیه سوفکام فلوت و یوناتید شیپبیلدینگ که مهم‌ترین و اساسی ترین شرکت ساخت و تعمیر کشتی در روسیه است را به عنوان غیر قانونی از طرف امریکا شناخته شده و اجازه فعالیت را ندارند.

این تحریم های غربی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام کالاها و غلات در این سال را دارد به خصوص که به نظر نمیرسد که تحریم ها حتی پس از پایان عملیات نظامی روسیه در اوکراین لغو شوند.

تامین صادرات گندم و ذرت از اوکراین بستگی به ادامه و یا پایان جنگ ندارد و در حقیقت ۷۰ درصد سوخت دیزل و کود از روسیه فراهم می‌شود ( روسیه بزرگ‌ترین صادر کننده کود است) و علاوه براین نیروی انسانی برای کار را که اوکراین احتیاج دارد یا در جنگ هستند( اگر ادامه داشته باشد) و یا در باز سازی کشور مشغول خواهند بود. 

در حال حاضر تعداد مهاجران اوکرایین بیش از ۵ میلیون نفر است ( و به نظر می‌رسد که حداقل به ۸ میلیون خواهد رسید). قاره اروپا در خود برای این مهاجران اوکرایینی که فرصتهای بیشتری را در کشورهای ثروتمند اروپا را خواهند داشت باز گذاشته است .

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Advertisements
Advertisements
Advertisements