سوریه برای بایدن در اولویت قرار ندارد

@ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط:  

 شیرین هاشمی ترجمه   

به نظر نمیرسد که جو بایدن، سوریه را در اولیت سیاستهای خارجه خود قرار دهد به دلیل اینکه راه حلی که به نفع امریکا را باشد هنوز آشکار نیست. به این دلیل نیروهای نظامی امریکا حداقل در سال اول ریاست جمهوری بایدن در شمال شرقی و منطقه التنف بین عراق و سوریه ادامه حضور خواهند داشت. بایدن از تحریم‌های سنگین که ترامپ علیه سوریه اجرا نموده استفاده خواهد کرد و دلیلی نمیبیند که به این تحریم ها تغییری دهد. به احتمال قوی امریکا ، شرایط داخلی کشورهای منطقه را اشتباه درک خواهد کرد  و تنش ها را تشویق خواهد کرد چون  فکر میکند که می‌تواند دولت‌ها و نظام ها را با تحریم های سنگین تغییر دهد.
ولی چندین مسایلی بسیار مهمی است که امریکا قبل از هر نوع تغییر سیاست در باره سوریه باید به آنها توجه داشته باشد. برای امریکا، اسراییل و منافع اسراییل مهم ترین مسیله در این منطقه می‌باشد. برای اسراییل حضور نظامی امریکا در شمال شرقی سوریه و منطقه التنف سوریه بسیار مهم می‌باشد که می‌تواند جلوی  فعالیت تجاری و اقتصادی بین دمشق، بیروت و تهران را بگیرد. اما نیروهای سوریه و متحدان ایرانی توانستند که منطقه ابو کمال را به فرماندگی سردار شهید قاسم سلیمانی تحت کنترل کامل خود آورند. این اتفاق باعث تعجب و ناراحتی امریکا و اسراییل شده بود.

وجود نظامی نیروهای امریکا در سوریه برای اسراییل کمک روحی، اطلاعاتی و نظامی می‌باشد و اسراییل اعلام کرده که از شروع جنگ در سال ۲۰۱۱ تاکنون هزاران حمله علیه سوریه انجام داده است. اسراییل با وجود اینکه نیروهای نظامی امریکا در خود اسراییل استقرار دارند ولی از وجود آنها در سوریه هم برای تهدید علیه سوریه و جلوگیری از پاسخ سوریه استفاده میکند. حضور امریکا باعث می‌شود که بشار الاسد از استفاده از موشکهای نقطه زن که از ایران دریافت نموده و یا از حملات علیه اسراییل جلوگیری کند. تاکنون حملات اسراییل علیه حکومت و امنیت سوریه برای اسراییل هیچ ضرری نداشته، و عدم پاسخگویی از طرف سوریه این حملات را بیشتر و قویتر خواهد کرد. رییس جمهور سوریه تصمیم گرفته که فعلا مانند حزب الله در لبنان عمل نکند، برای حزب الله در لبنان این عمل باعث شده که در شش ماه اخیر نیروهای اسراییلی در مرزهای لبنان قابل مشاهده نبودند.
بنابراین ، اسراییل تمام سعی خود را خواهد کرد که بایدن را از عقب نشینی نیروهای خود از سوریه را جلوگیری کند. این زیاد تفاوتی امسال برای امریکا نخواهد داشت چون خروج از مناطق مرزی سوریه- عراق برای امریکا بسیار دشوار می‌باشد.

دلیل دوم این است که بایدن روسیه‌ را به عنوان دشمن میشناسد. پوتین دستور گسترش پایگاه هوایی حمیمیم را در سوریه صادر کرد ودر حقیقت این پایگاه در غرب سوریه و تحت نظر روسیه عمل میکند و هواپیما های بمب افکن راهبردی که بمب های اتمی را حمل می‌کنند در این پایگاه قرار دارند. این نشان می‌دهد که روسیه پایگاه نظامی در مقابله با پایگاه نظامی امریکا و ترکیه در اینجیرلیک که ۵۰۰۰ سرباز امریکایی و ۵۰ بمب‌های اتمی دارد، تاسیس نموده است. مقامات روسیه ای عقیده دارند که سوریه جبهه اصلی در مقابل ناتو در شرق مدیترانه می‌باشد.
رییس جمهور سابق ترامپ دستور خروج قسمت بزرگی از نیروهای خود را از مناطق شمال شرقی سوریه در رقا، استان دیر الزور، و هساکا‌ صادر کرد ودر نتیجه ارتش سوریه و پلیس نظامی روسیه در این مناطق قرار گرفتند و بسیاری از مناطق مرزی با ترکیه در کنترل آنها می‌باشد. در نتیجه، بایدن نمیتواند کنترل تمام این مناطق را به دست آورد و باید شمال شرقی سوریه را زیر نظر ارتش سوریه و روسیه بگذارد. بنابر این برای دولت جدید بایدن بهتر است که این وضعیت ادامه داشته باشد. اگر بایدن دستور خروج تمام نیروهای نظامی امریکا را بدهد او را متهم به ترک کشور به دشمن امریکا یعنی روسیه خواهند کرد، و اینکه رابطه بین دو ابر قدرت را نابود میکند و از منافع امریکا در این منطقه حمایت نمیکند.
اگر به مسیله کرد ها نگاه کنیم بایدن با وجود فشار اسراییل ، تاثیر کردهای امریکا، و حمایتی که اقلیت کرد در غرب دارد نمیتواند سرنوشت کردهای منطقه را به عهده ترکیه بگذارد. یگان های مدافع خلق سوریه ( ی پ گ ) که توسط امریکا و بعضی کشورهای اروپایی تامین مالی و مسلحانه می‌شوند، گروه سوریه ای حزب کارگران ( پ ک ک ) میباشند و این گروه پ ک ک در لیست تروریست امریکا و اروپا می‌باشد.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

تا به امروز، امریکا اجازه مذاکره این گروه با سوریه را نمیدهد که بتوانند این مناطق اشغالی را به دولت سوریه برگردانند. بنابر درخواست امریکا، کردها ترجیح می‌دهند تا شهر آفرین را به عهده ترکیه بگذارند تا اینکه به سوریه برگردد. امریکا میخواست که برای ترکیه ، حمایت امریکا را از کردها جبران کند تا بتواند از طریق آفرین و ایدلیب راه مستقیم داشته باشد و سوریه را تجزیه کندو این برای ترکیه کافی می‌باشد. امریکا هم چنین میخواهد که روسیه در کشوری که دور از اتحاد و در حال فروپاشی است در تحت فشار باشد. با اجازه دادن به ترکیه که ایدلیب و آفرین را اشغال کند و کردها  کنترل نفت کشور و منابع کشاورزی را داشته باشند اثر بسیار منفی در باز سازی و موفقیت سوریه پس از ۱۰ سال جنگ دارد.
اگر دولت بایدن بخواهد روابط خود را با رییس جمهور اسد عادی کند، تحت فشار سنگینی خواهد بود؛ دیگر‌ نیازی برای ماندن نیروهای امریکایی نخواهد بود، و بایدن از طرف بسیاری از جنگ طلبان غربی که چندین سال برای به زانو آوردن اسد و تغییر رژیم تلاش کرده اند مورد حمله قرار خواهد گرفت. بنابراین، بایدن نمیتواند مسیله کردها را رها کند.

هم چنین، امریکا و اسراییل از حضور ایران در سوریه اصلا راضی نیستند ولی نمیتوانند متحدان ایران و مشاورین نظامی ایران را وادار به ترک سوریه کنند. روسیه هم نتوانسته رییس جمهور اسد را به این عمل قانع کند چون اسد به رابطه خود با ایران اعتماد دارد و از هر کشوری، ایران را بیشتر متحد خود میشناسد. ایران هیچ‌گونه عملی را به سوریه متحمل نشده است چون به خوبی میداند که سرنوشت هر دو کشور باهم وابسته می‌باشد. بنابراین، به نظر نمیرسد که بایدن در موقعیت امریکا در سوریه  تفاوتی ایجاد کند و هیچ راهی برای خروج ایران از سوریه را ندارد، مگر اینکه هردو ایران و امریکا همزمان سوریه را ترک کنند. ولی حتی در آن حال، نفوذ ایران در سوریه با بودن و یا نبودن مشاوران نظامی ایرانی ماندگار خواهد بود.
رابطه امریکا با ترکیه بسیار دشوار می‌باشد؛ امریکا میخواهد که ترکیه سامانه زمین به هوای اس ۴۰۰ روسی را بردارد ولی نمیتواند تغییراتی در رابطه بین روسیه و ترکیه ایجاد کند چون این دو کشور باهم همکاری های گسترده و فراوان دارند . در مسایل توریستی و تجارت افزایش قابل توجهی بین ترکیه و روسیه در سال‌های اخیر دیده شده به خصوص پس از تاسیس ترک استریم که خط لوله انتقال گاز طبیعی از شهر اناپای روسیه آغاز شده و در کشور ترکیه پایان یافته. در سوریه  رجب اردوگان که رییس جمهور دومین کشور باقدرت ناتو می‌باشد، از امریکا میخواهد که از کردهای سوریه حمایت نکند. ترکیه میخواهد که امریکا، سوریه را ترک کرده و شمال شرقی سوریه را به ترکیه دهد تا ترکیه بتواند به کردها غلبه کند و این قسمت سوریه را جزو کشور خود کند ، همان کاری که با ایدلیب و آفرین انجام داده است. ولی در حال حاضر بایدن نمیتواند این عمل را انجام دهد.
بایدن گزینه های زیادی در سوریه ندارد ودر حال حاضر با تحریم‌های دشوار ترامپ ، تحریم های قانون قیصر علیه سوریه  را ادامه می‌دهد. رییس جمهور امریکا علاقه دارد که روابط بین امریکا و سوریه بهتر شود و تغییراتی دیده شود. ولی انتخابات ریاست جمهوری سوریه نزدیک‌ می‌باشد و اسد در چند ماه یا سال آینده نابود نخواهد شد. اسد با وجود جنگ ویرانگر که چندین کشورهای غربی و عرب در آن شرکت داشتند برای ده سال در مقام خود ایستادگی نشان داده است. تنها راه حل جدی که‌میتواند پیش اید این است که اگر امریکا ، عراق و سوریه را ترک کند و این یک آینده جدید در منطقه زیر ریاست جمهوری بایدن می‌باشد.