توافق هسته‌ای هنوز به آمادگی کامل نرسیده و نگرانی های اسراییل بدون اعتبار میماند.


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی :ترج

مقامات امریکایی برای خود اعتبار بدون دلیل قایل هستند چون میخواهند « برنامه تسلیحات هسته ای ایران را مهار کنند» برنامه ای که خود ایران اصلا علاقه ای به آن ندارد. حقیقتا، ایران نه تنها به دلیل فتوای آیت الله خامنه ای و هم چنان به دلیلی که نشان داده که احتیاجی به بمب اتمی برای دفاع از خود و یا بازدارندگی در مقابل دشمنانی مثل اسراییل را ندارد. موشکها و پهپادهای پیشرفته ایران باعث ایجاد متحدان هم تفکر و اهداف در منطقه شده و این متحدان به اندازه کافی بازدارنده‌های قابل توجه میباشند. نیروهای اشغالگر امریکا و اسراییل در منطقه از توانایی های نظامی متحدان ایران در جنگ‌های گذشته در لبنان و عراق صدمه دیدند. 

در حالیکه اسراییل در حال اعتراض برای جلب توجه است پیام های غیر مستقیم بین ایران و امریکا ادامه خواهند داشت تا ایران بتواند به اهداف خود برسد و یا مذاکرات متوقف خواهند شد.

قبل از سال ۲۰۱۵، ایران موشکهای بسیار کمی و پهپادهای غیر پیشرفته داشت. با اینحال، اوباما رییس جمهور در آن زمان فهمید که نه اعتراضات اسراییل و نه پایگاه های نظامی امریکا در دور ایران نمیتوانند جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را بگیرند و یا جلوی دانشمندان ایرانی را از غنی سازی اورانیوم و توسعه سانتریفیوژ های پیشرفته را بگیرند.

سال‌های طولانی مذاکرات هسته ای که به نام برجام شناخته می‌شود تمرکز دنیا و به خصوص امریکا را از پیشرفت بسیار قابل توجه موشکی ایران غافل کرد. به این دلیل زمانی که بایدن رییس جمهور شد باور داشت که بازگشت به برجام تنها راه حل باشد. و اشتباها فکر می‌کرد که ایران بدون هیچ گونه شرط و قید برجام را قبول خواهد کرد، همان قطعنامه ای را که خود امریکا چهار سال پیش ترک کرده بود.

مدتی طول کشید تا دولت بایدن بفهمد که رییس جمهور جدید ایران، ابراهیم رییسی فقط زمانی متعهد به برجام است که به نفع ایران باشد و هیچ عجله ای برای امضا این قطعنامه را ندارد. آقای رییسی اجازه به وزیر امور خارجه حسین امیر عبدالهاییان برای شروع مذاکرات در وین را ۵ ماه پس از پیروزی در انتخابات را داد و آشکار بود که « تمام امیدهای خود بستگی به مذا کرات وین ندارد.»

علاوه براین، ایران موفق بود راهی را پیدا کند که هیچ دولی نتواند تصمیم یک جانبه در مورد برجام بگیرد و تصمیم نهایی با مجلس برای پذیرفتن برجام است. برای کشورهای غرب آشکار است که ایران حاضر نیست بدون ضمانت کافی، تعهد امریکا را این بار قبول کند به خصوص که در ۲۰۱۸ ترامپ از برجام خارج شد و اروپا هیچ واکنش مستقل نداشت. اگر غرب میخواهد جلوی ساخت بمب اتمی توسط ایران که اتفاقا هیچ زمان نساخته را بگرید باید با خواسته های ایران کنار بیاید، به خصوص که امریکا در گذشته خود را غیر قابل اعتماد نشان داد.

بایدن با روسای کشورهای اروپایی در برلین، پاریس و لندن برای قدم اول در پیشرفت مذاکرات تماس گرفت. یک نشان مثبت دیگر عصبانیت اسراییل بود وقتی که اسراییل اعتراض کرد که حتی پس از امضای برجام می‌تواند به ایران حمله کند. اسراییل شاید باور میکند که با داد و فریاد می‌تواند توجه دنیا را به خود کسب کند. اسراییل درک میکند که ایران و متحدان او به یک مرحله توانایی بازدارندگی رسیدند که تهدید اسراییل چندان کیفیتی ندارد.

جوزف بورل مسیول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تایید کرد که پیشنهادات ایران معقول است، با اینحال به نظر می‌رسد که عقاید مقامات اروپایی چندان ارزشی برای دولت امریکا ندارد، و اروپا نقش مثبت ولی غیر فعال را بازی میکند. هم چنان مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و امریکا درباره مسایل هنوز رسیدگی نشده باید ادامه داشته باشد.

با اینحال، پس از آخرین صحبت بین دولت‌های ایران و امریکا به احتمال قوی تبادل پیام ها ادامه خواهد داشت تا ضمانتی هایی که ایران خواستار است داده شوند. هر دو طرف با استفاده از سیاستمداری با هم در مذاکره هستند و آهسته به سوی احیای برجام هستند. با اینکه امریکا به سوی ایران رفتار خشم امیز نشان داده، ایران ۴۰ دوربین های آژانس بین المللی اتمی را نبسته و اجازه بازرسی را به مامورین در تاسیسات اتمی می‌دهد.

امریکا هیچ‌ راه دیگری به غیر از بازرسی ماموران و دوربین ها در‌تاسیسات هسته ای برای رسیدگی به پیشرفتهای گسترده ایران را ندارد.

امریکا هیچ‌ راه دیگری به غیر از بازرسی ماموران و دوربین ها در‌تاسیسات هسته ای برای رسیدگی به پیشرفتهای گسترده ایران را ندارد. ولی ایران می‌تواند از بازرسی ماموران جلوگیری کند و چندین دوربین ها را خاموش کرده به دلیل عملیات خرابکاری و تروریستی غیر قانونی اسراییل و امریکا در ایران. بیش از ۲۰ درصد عملیات نظارات هسته ای آژانس در مورد ایران است با اینکه ایران فقط ۲ در صد فعالیت و توانمندی هسته ای دنیا را دارد. این نشان می‌دهد که تا چه حد ایران شفاف و انعطاف پذیر است و تا چه اندازه غرب از گسترش دانش هسته ای ایران میترسد.

علاوه بر این، امریکا طبق معمول از « سه تاسیسات مخفی اتمی ایران» صحبت میکند تا بتواند به ایران فشار وارد کند. ولی ایران حاضر نیست که از نفوذ خود در منطقه به دلیل مذاکرات هسته ای کم کند و بالعکس در گذشته اعلام کرده که حاضر است نقش خود و پایگاه های نظامی امریکا را مورد بررسی قرار دهد. ایران حاضر است که در مورد نفوذ خود در منطقه صحبت کند فقط در زمانی که امریکا حاضر باشد راجع به نقش ویرانگر خود در خاور میانه ( عراق، سوریه، لبنان و یمن ) و خروج از این منطقه صحبت کند.

ایران موفق بوده که در مذاکرات جایگاه موشکهای نقطه زن و پهپادهای مسلح خود را که در ده‌های اخیر بسیار گسترش داده را حفظ کند. این باعث عصبانیت شدید اسراییل شده که بدون حمایت و کمک کامل امریکا نمیتواند در جنگ روبروی ایران بایستد. موشکهای نقطه زن ایران می‌توانند هر هدفی را در اسراییل مورد حمله قرار دهند، اسراییل که در طول سه روز جنگ علیه جهاد اسلامی فلسطین ضعف نشان داد. دو سال پیش، اسراییل سربازان خود را از مناطق مرزی با لبنان برای ۸ ماه خارج کرد پس از آنکه حزب الله، اسراییل را به دلیل کشتن یک سرباز حزب الله تهدید کرد. 
حمله مستقیم اسراییل بر علیه ایران به مانند باز کردن درهای جهنم در خاور میانه خواهد بود؛ ایران سخاوتمدانه متحدان خود را با سلاح های نقطه زن، پهپاد و موشکهای ضد کشتی و دیگر فنون جنگ تامین کرده. تنها به این دلایل اسراییل هیچ توانایی چالش ایران و یا متحدان او را ندارد.

در هفته های گذشته، حزب الله لبنان، اسراییل را تهدید به آغاز جنگ کرد اگر اسراییل ادامه به حفاری نفت و گاز در مناطق مناقشه کند. اسراییل نمیتواند بنابر خواسته های حزب الله عمل کند چون برای دولت فعلی و انتخابات آینده مشکلات بسیاری را به وجود میاورد. مقابله با ایران یک مسیله دیکری است که برای اسراییل یک جنگ ویرانگر که قبلا تجربه نکرده خواهد بود.

ایران نگران توانایی های نظامی امریکا و اسراییل نیست. ایران در مذاکرات بسیار قوی است و در مسایل مهم خود کوتاه نمیاید و غرب خواستار تولید ۲.۵ میلیون بشکه نفت در هر روز توسط ایران است. تحریم های غرب علیه روسیه باعث افزایش قیمت نفت شده که بین ۱۰۰   تا ۱۴۰ دلار برای هر بشکه شده و این افزایش برای کشورهای غربی وارد کننده منابع انرژی بسیار سنگین است.

اصلا تعجب اور نیست که پس از ۴۳ سال تحریم های بیرحمانه علیه ایران، تورم تا ۴۱.۵ در صد بالا رفته ولی دیگر کشورهای دنیا از افزایش قیمت ها رنج میبرند. تورم در کشورهای ثروتمند بدون تورم اروپا بین ۹.۸ تا ۲۱.۳ ( لتونی) بالا رفته و در کشورهای ناتو تورم تا ۷۹.۸ در صد ( ترکیه ) می‌باشد. همزمان، قیمت انرژی در اروپا از ۳۹.۷ درصد به ۴۲ درصد افزایش یافته. این نشان می‌دهد که تحریم های امریکا بر علیه منافع خود کشورهای غربی شده و آنها نمیتوانند کشورها را مجبور به اطلاعت از هژمونی امریکا کنند. بهترین نمونه ها ایران، کوبا و ونزویلا هستند که چندین دهه ها در برابر زورگویی امریکا ایستادگی کردند.

علاوه بر برنامه موشکی، ایران در زمینه اتمی پیشرفت قابل توجهی نشان داده با وجود کشته شدن چندین دانشمندان اتمی ایران از جمله محسن فخری زاده. ایران موفق به کسب دانش بسیار پیشرفته هسته ای بوده به خصوص در زمینه های تولید سوخت مخصوص و غنی سازی اورانیوم از ۵ درصد به ۶۰ درصد. ایران موفق به تولید سانتریفیوژهای نسل ۶ و‌پس از آن نسل ۹ با وجود شدیدترین تحریم های غرب بوده.

 
برنامه هسته ای ایران از خرابکاری نظامی و سایبری رنج برده و تحت کنترل سختگیر غرب است ولی باز هم موفق نبودند که توانایی های گسترده ایران را ضعیف کنند. و قطعا هیچ قرارد آینده نمیتواند سطح فناوری پیشرفته ایران در زمینه اتمی را کاهش دهد.

ایران بیان میکند که فقط زمانی که قطعنامه اتمی امضا شود قابل قبول است و بنابراین روزی که وزرای  امور خارجه ایران  امیر عبداللهیان و امریکا انتونی بلینکن ملاقات کنند و قطعنامه را امضا کنند روز.

ولی هنوز این روز مشخص نشده و مذاکرات بیشتری لازم است تا این قطعنامه حاضر شود بااینکه اکثر موارد مورد بررسی قرار گرفته. در عین حال، ایران به محکم کردن توانایی ها و اتحادیه ها در غرب، مرکز و جنوب قاره آسیا ادامه می‌دهد.

اهداف ایران برای جلوگیری از اسراییل و عدم پذیرش سلطه گری امریکا موفق بوده. دولت ایران مذاکرات خود را با امریکا برای مدت طولانی ادامه نخواهد داد حتی با وجود اینکه اگر تحریم ها لغو شوند برای اقتصاد ایران بسیار مثبت خواهد بود. تحمل ایران بدون حد نخواهد بود و ایران همیشه می‌تواند در مذاکره را ببندد.

Advertisements
Advertisements
Advertisements