اتحاد راهبردی ایران، روسیه و‌ چین در زمانی که امریکا متحدان و جایگاه خود را از دست می‌دهد

@ejmalrai  :ایلایجا مگنایر توسط

 شیرین هاشمی : ترجمه

در سال ۲۰۰۵ رییس جمهور سابق ایران محمود احمدی نژاد برای قوی کردن روابط ایران با روسیه و چین نگاهش را به طرف شرق تمرکز داد به جای امریکا و اروپا. او با حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران هم عقیده است که به غرب نمی‌شود اعتماد کرد. در سال ۲۰۱۳ زمانی که حسن روحانی به عنوان رییس جمهور برگزیده شد، رهبر انقلاب با پیشنهاد روحانی برای مذاکرات هسته‌ای مخالفت نکردند ولی ایشان تذکر دادند که «خوشبین نیستم؛ من فکر نمیکنم [از] این مذاکرات آن نتیجه‌ای را که ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید». در سال ۲۰۱۸ دانالد ترامپ رییس جمهور امریکا رسما‌‌‌‌‌‌ و قیرقانونی‌ و یک جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد. علاوه بر این ترامپ سخترین تحریم های اقتصادی و تجاری معروف به فشار حداکثری را آغاز کرد به هدف تسلیم کردن و به زانو آوردن ایران. دوسال بعد در حال حاضر روابط ایران با دنیای غرب در پایین تر سطح می‌باشد. بر این اساس ایران روابط راهبردی سابق خود را با روسیه و‌چین به روابط عمیق تر و محکم تر تبدیل کرد با ایجاد برنامه های ۲۰ و ۲۵ ساله همکاری های مشترک ایران و این دو کشور ارزش این توافقنامه ها به چندین میلیارد دلار می‌رسد.

به دلیل شکست و نتیجه عکس فشار حداکثری امریکا علیه جمهوری اسلامی، ایران با رهبریت سید علی خامنه ای  قوی میماند و اجباری به شروع دوباره مذاکرات انرژی هسته ای و سامان های موشکی ندارد. با وجود عمل خرابکاری اسراییل در سایت هسته ای نطنز برنامه هسته ای غیر نظامی ایران همچنان به سمت پیشرفت می‌رود. بعلاوه امضای توافقنامه برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک ایران و چین با ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار احتیاج به مذاکره با جانشین احتمالی ترامپ را منحل می‌کند. هم چنان ایران خواستار روابط قوی تر و‌حسنه تر با روسیه می‌باشد و میخواهد جبهه متحد برعلیه تحریم‌های امریکا ایجاد کند.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

مقام ایرانی ادامه داد: «در دو سال اخیر اروپا شرایط توافقنامه را رعایت نکردند و فقط حرف به جای عمل انجام دادند. کشورهای اروپایی قدرت نداشتند که بر علیه تصمیم غیر قانونی امریکا بایستند و از بانک‌ها و شرکت‌های خودشان برای رعایت قراردادهای امضا شده با ایران جلوگیری کردند. سران اروپا منافع ملی اسراییل و امریکا را مهم تر از هر چیز میدانند و قابل اعتماد نیستند. چین و روسیه مستقل از تحریم های امریکایی عمل می‌کنند که باعث می‌شود کشورهای دیگر‌هم این راه را ادامه دهند. راه چاره ایران برای ما مشخص است و حضرت سید علی خامنه ای یک تصمیم راه بردی را انتخاب کردند واین تصمیم تحت همایت تمام سران قرار می‌گیرد. ما یک هدف آشکار داریم و‌میتوانیم در آینده به اروپا و امریکا برگردیم به شرط اینکه آنها صادقانه عمل بکنند اما امریکا و اروپا دیگر گزینه اول برای اقتصاد ایران نمیباشد». چین و روسیه تنها کشورهایی نیستند که به تحریم های امریکا توجه نکردند، ترکیه، هندوستان و‌‌ پاکستان هم راضی نبودند که روابط اقتصادی خود را با ایران متوقف کنند.

وزیر امورخارجه ایران جواد ظریف هفته پیش یکی‌از مهم‌ترین سفرهایش را به روسیه انجام دا‌د و به گفته مقام ایرانی  این کشور یک متحد ثابت شده هم در سوریه و‌هم در سازمان ملل مخصوصا در حالت فعلی امریکا که تعادل را از دست داده می‌باشد. بعد از قرار داد همکاری بین ایران و‌چین یک توافقنامه کامل با روسیه در حال آمادگی است که راه ایران را به سازمان همکاری شانگهای باز کند. ایران در حال حاضر کشور ناظر می‌باشد ولی بعد از این می‌تواند به عنوان کشور عضو شرکت کند. با این عملیات روابط ایران و روسیه در زمینه های مختلف قویتر و‌محکم ‌تر‌شکل می‌گیرد.

ایران توافق نامه های استثنایی با کشور های ابر قدرت میبندد. چنین توافقنامه‌ها برای جمهوری اسلامی ایران هنوز بیسابقه است و هم چنین ایران باید برای حفظ استقلال خود بسیار هوشیار باشد. بین کشور های تحریم شده. متحدین نوین ایجاد می‌شود بین کشور هایی که به دلیل تحریم های امریکایی هم هدف شده اند. ضمنا امریکا متحدان خود را از دست می‌دهد ‌قدرتش کمتر می‌شود.

Advertisements
Advertisements
Advertisements