چه کسانی باید مسیولیت انفجار بیروت را بپذیرند؟


@ejmalrai
 : ایلایجا مگنایر 

ترجمه : شیرین هاشمی 
روز‌ سه‌شنبه ۴ آگوست انفجاری در بندر در مرکز بیروت اتفاق افتاد، شدت انفجار تا حدی بود که چندین کشته داد و ساختمان های زیادی از این انفجار آسیب دیده اند. شمار کشته ها در انفجار بیروت به ۱۴۰ نفر رسیده و ۸۰ نفر مفقود شده اند و ۵۰۰۰ نفر مجروح شده‌اند. بیش از ۳۰۰۰۰۰ خانه آسیب دیده و مردمان بی خانمان شدند. ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیم که معادل ۱۰۰۰ تن منفجر شده و بزرگ‌ترین انفجار از زمان جنگ جهانی دوم به شمار میاید.
این کشتی به نام روساس  زیر پرچم ملداوی از گرجستان به سمت موزامبیک میرفت با بار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیم و بانک ملی موزامبیک هزینه این حمل و نقل را به عهده داشت. کشتی روساس هم از باتومی گرجستان راهی موزامبیک بود که در اکتبر ۲۰۱۳ توسط مقامات بندری لبنان به دلیل نقص مدارک و شرایط لازم برای حمل و نقل این نوع بار توقیف شد.

ترات آمونیوم با فرمول شیمیایی NH₄NO₃ به شکل تکه‌های کوچک متخلخل تولید می‌شود و یکی از رایج‌ترین کودهای شیمیایی جهان است. نیترات آمونیوم در مواد منفجره حفر معدن هم کاربرد زیادی دارد که آن را با مازوت مخلوط می‌کنند و با یک چاشنی منفجر می‌کنند. برای آن که نیترات آمونیوم صنعتی فاجعه بیافریند، عوامل زیادی لازم است، که به نظر می‌رسد در بیروت همین اتفاق افتاده باشد.نیترات آمونیوم به خودی خود نمی‌سوزد، بلکه به عنوان منبعی از اکسیژن عمل می‌کند که می‌تواند احتراق مواد دیگر را سرعت ببخشد. برای این که احتراق صورت بگیرد، حضور اکسیژن لازم است. تکه‌های نیترات آمونیوم، منبع بسیار فشرده‌تری از اکسیژن به وجود می‌آورند تا هوای اطراف ما. به همین دلیل است که در مواد منفجره حفر معدن، آن را با سوخت مخلوط می‌کنند.
اما اگر دما به اندازه کافی بالا باشد، نیترات آمونیوم می‌تواند به خودی خود و به سرعت تجزیه شود. این فرآیند، گازهایی از جمله اکسیدهای نیتروژن و بخار آب تولید می‌کند. این رها شدن سریع گاز است که باعث انفجار می‌شود.

بیشتر از ۶ سال ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بدون هیچ برنامه‌ای برای فروش مجدد و‌یا جابجایی در انبار مانده بود و هم چنین‌این انبار هر سال در تابستان های بسیار گرم بیروت قرار میگرفت و این انبار از فلز ساخته شده بود بدون هیچ گونه اقدامات ایمنی لازم انبار شده بود.

سال گذشته شخصی به نام سرهنگ نداف در خدمت‌اداره کل امنیت لبنان به رییس خود از بودن محموله خطرناک در انبار ۱۲ تذکر داد. رییس او افسر الف به این سرهنگ جوان دستور عکس گرفتن و‌نوشتن گزارش را داد. این گزارش اشاره کرد که فضای انبار باز بود ‌وبه آسانی ورود غیر قانونی امکان داشت.

بندر بیروت با سیستم کاملا فساد اداره می‌شود و افراد مختلف در این سیستم شرکت می‌کنند و‌هر مقام در این سیستم از طرف نفاق گرایی و آشنایی انتخاب شده. این بندر درآمد بسیار بالایی داشت و برای اداره کنندگان این بندر رشوه تنها راه در آمد بود. در این شرایط اقدامات ایمنی لازم از کمترین درجه اهمیت بود. اداره کنندگان این بندر هیچ‌کدام صلاحیت مقام خود را ندارندو این کاملا به رییس گمرگ افسر “سین” و افراد دیگر مربوط است. ولی زمانی که چنین حادثه رخ می‌دهد پیدا کردن کسی که مسیولیت را به عهده بگیرد دشوار می‌باشد. در حال حاضر باید به شرایطی که در آن این انفجار رخ داد باید مرور کرد.

در سه بعد از ظهر به وقت محلی یک کارگر برای تعمیر انبار و جلوگیری از دزدی احتمالی استخدام شده بود. مسیولین بندر از محتویات خطرناک این انبار این کارگر را مطلع نکرده بودند. به این دلیل این کارگر کارش را انجام داده بود بدون توجه به احتیاط مناسب نسبت به شرایط . هم چنان این شخص با فاصله کمتر از چند سانتی متر با نیترات آمونیم خطرناک کار می‌کرد‌و‌ ماده ای در حال ریختن بود. تا زمانی که کار تمام شده بود بین ساعت ۴.۵ تا ۵ بعدازظهر دود از طرف انبار دیده می‌شد.

تیم آتش نشانی بیروت به بندر اعزام شده بود و اولین انفجار در ساعت ۶ بعداز ظهر رخ داد و کمتر از یک دقیقه بعد انفجار دوم پیش آمد. انفجار اول منجر‌ به آتش سوزی در داخل انبار شد که درجه گرمای داخل انبار را بسیار بالا برد و باعث انفاجار تمامی نیترات آمونیم شد. این آخرین انفجار قدرتمند بندر بیروت را به لرزه درآورد و چندین قربانیان به جا گذاشت و بخش های زیادی از شهر‌را‌ویران کرد.

در این مسیله چندین سوال به نظر می‌آید؛ چه کسی این کارگر را استخدام کرده بود، هزینه استخدام او‌را چه کسی بر عهده گرفته بود؟ چرا بیش از ۶ سال ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیم با شرایط غیر امن در انبار مانده بود؟

برای چه کسانی این انفجار منفعت دارد؟ عموما در منطقه ویران شده افراد بر ضد حزب الله زندگی و کار می‌کنند و به این دلیل آسیب رساندن به این مناطق به نفع اسراییل و امریکا نمیباشد. ویران شدن این بخش از بیروت برای ایجاد یک لبنان جدید کاملا بی‌منطق‌میباشد، به دلیل اینکه نیروهای بر علیه حزب الله جایگاه بسیار ضعیفی دارند و هم‌چنان نفوذ فرانسه و امریکا در جامعه تقریبا بی تاثیر می‌باشد.

در حال حاضر حزب الله منتظر تصمیم دادگاه ویژه لبنان در مورد ترور نخست وزیر سابق رفیک حریری می‌باشد. امریکا و اسراییل در جبهه‌های مختلف برای متوقف شدن حزب الله در تلاش میباشند.
در واقع امریکا و اسراییل این تلاش ها را در سوریه و عراق و لبنان انجام می‌دهند ولی تا اکنون کاملا بی ثمر بوده، امریکا هم در سوریه و هم در لبنان تحریم های فشرده را ایجاد کرده ولی حزب الله هم چنان قدرت خود را حفظ‌میکند.

حدسیات راجع به استفاده حزب الله از انبار ۱۲ برای اسلحه های خود کاملا غیر منطقی است چون تمام بندر زیر نظر ماموران امنیتی بود و حزب الله هرگز در مناطقی که تحت کنترل خود نیست اسلحه نگه نمیدارد.

تئوری توطئه با حقایق این اتفاق همراه نمیباشد؛ جهالت، بی‌کفایتی، نفاق گرایی ، بد مسیولیتی دلایلی برای این تعداد قربانی و ویرانی پایتخت این کشور، پایتختی که هیچ اتحاد مردمی ندارد می‌باشد. این اتفاق را باید به عنوان حادثه ملی شناخته شود. مردم لبنان در سراسر دنیا ثروت خود را نگه میدارند و آنها با مملکتی که سیاستمداران تمام ثروت ملی را برای خود و‌خانوادشان نگه میدارند نمیتوانند احساس عاطفی داشته‌باشند.

Sorry! This product is not available for purchase at this time.
Advertisements
Advertisements
Advertisements