موفقیتها و شکستهای ترکیه، اسراییل و ایران چه بودند؟ آیا بایدن به سمت جنگ می‌رود و یا خاور میانه را رها میکند؟


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی ترجمه: 
در دهه اخیر امریکا، اسراییل و‌متحدانشان برای آزار دادن، ضعیف کردن و‌حتی سرکوب کردن جمهوری اسلامی ایران از هر راه ممکن عمل کردند. جنگ بر ضد سوریه، تقسیم بندی عراق، جنگ بر ضد حزب الله، حمایت از القاعده در سوریه، ایجاد داعش، عملیات ترور و خرابکاری، خارج شدن از برجام و برنامه فشار حداکثری گزینه های اصلی و مهم این جبهه ضد ایرانی بوده.آیا  بعد از یک دهه‌ از این عملیات مختلف برنامه ضد ایرانی تاثیر‌ گذار بوده و یا نه؟
فشار حداکثری امریکا کاهش ۸۰ درصد صادرات نفت ایران را در نظر میگرفت ودر حقیقت طبق گفته رییس جمهور حسن روحانی این تحریمات باعث شد که ایران ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد را از دست بدهد ‌واین آسیب بسیاری برای اقتصاد ایران رقم خورد، به خصوص در مبارزه با شیوع کرونا در کشور و‌دولت کنونی امریکا در‌چند هفته اخیر تصمیم گرفته که تمام بخش تجاری و بانکی ایران یک تهدید می‌باشد و بانک‌های بین المللی به خصوص بانک‌های اروپایی را مجبور کرده که با بانک‌های ایران تراکنش مالی نداشته باشند. اما با وجود اینکه تورم و بیکاری افزایش یافته ترامپ و دولتش هیچ موقع شاهد فروپاشی اقتصادی در ایران نبودند.

در می و‌ژوین ۲۰۱۹امریکا ادعا کرد که ایران در تنگه هرمز ۶ نفتکش را خراب کرده و در ۲۰ ژوئن ایران ، گرانترین و‌پیشرفته ترین پهپاد امریکایی آرکیو-گلوبال هاوک را با موشک بومی خرداد-۳ سرنگون کرد. ترامپ درباره پاسخ نظامی صحبت می‌کرد ولی ادعا کرد که در آخرین لحظه تصمیم گرفت که این عمل را انجام ندهد. در حقیقت ایران بود که از طریقه سفارت سویس در تهران به امریکا بیان کرد که هیچ‌گونه حمله به ایران قابل تحمل نمیباشد و در حین این‌ اتفاق تمام پایگاههای امریکایی در سراسر‌منطقه قابل هدف قرار میگیرند.

اما ترامپ توانست ، سردار مهور مقاومت شهید سرلشگر قاسم سلیمانی را‌ که برای یک دهه علیه داعش در سوریه، عراق و لبنان مقاومت کرده‌بود‌را ترور کند. این اتفاق ضربه بزرگی به ایران بود و ایران مجبور شد عمل بزرگ و‌شجاعانه حمله موشکی به پایگاه عین الاسد امریکا را انجام بدهد. در این حال، ترامپ با جنگ گسترده که برای هر دوطرف فاجعه آمیز می‌شد و تلفات زیادی برای نیروهای امریکایی رقم میزد روبرو‌ بود. ترامپ هم میدانست که کشته شدن سربازهای امریکایی در انتخابات آینده بر ضد وی می‌شد( ترامپ اطمینان بسیاری‌ برای پیروزی در انتخابات داشت). هم‌چنان، با اینکه شروع  جنگ برای امریکا کار آسانی می‌باشد، خود جنگیدن با ایران ‌متحدانش کار بسیار ی‌دشواری می‌شد. بعلاوه بر این امریکا هم ثابت کرد که در اشغالگری عراق در سال ۲۰۰۳، که در حوزه نظامی بسیار آسیب پذیر می‌باشد.
ایران اعتقاد دارد که ترامپ در روزهای آخر رییس جمهوری خود به دلیل گرفتن حمایت از مردم امریکا و برای ایجاد مزاحمت برای جانشینش جو‌بایدن میخواهد جنگ‌ را شروع کند. در این اتفاق فرضی ترامپ می‌تواند ادعا کند که حمله نظامی پاسخ غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ایران می‌باشد و خود را به عنوان یک رییس جمهور قوی و قدرتمند نشان دهد. هیلری کلینتون و رییس پارلمان نانسی پلوسی برای جلوگیری کردن جنگ با ایران در این هفته ها تلاش کردند. وزیر امور خارجه ایران جواد ظریف چندین بار بیان کرده که ترامپ دنبال بهانه ای برای حمله به ایران می‌باشد.
حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی بدون هیچ حمایتی از متحدانش در منطقه یک نشانه از قدرت و اقتدار ایران بود و اعتماد به نفس محور مقاومت را بالا کرده و ترس بین دشمنان را ایجاد کرده. عمل شجاعانه ایران به امریکا ثابت کرده که نیروهای ایران آماده جنگ هستند با اینکه امریکا تسلیحات فراوانی دارد و حتما می‌تواند به ایران ضربه زیادی بزند. اما ایران هم نشان داد که موشکهای خود را حتی از زیر زمین می‌تواند شلیک کند و این توانایی برای دشمنان بسیار مشکل ساز خواهد بود. رونمایی شهرکهای موشکی زیر زمینی ایران هم به دشمنان پیام می‌دهد که با وجود اینکه ایران جنگ نمیخواهد ولی کاملا آماده جنگ می‌باشد. و ایران با ثابت کردن قدرت نظامی خود باعث می‌شود که دشمنان ایران از حمله نظامی خودداری کنند.

اسراییل هم توانست مهم ترین دانشمند هسته ای ایران محسن فخری زاده را ترور کند. از سوی دیگر، ایران بود که توانست وزیر انرژی سابق اسراییل گنون سگو را که دو بار با پاسپورت ایرانی خود به ایران سفر کرده بود به عنوان جاسوس استخدام کند. ایشان به جرم جاسوسی و ۶ سال همکاری با سازمانهای اطلاعاتی ایران در اسراییل محکوم شد.

در یمن، ایران با نیروهای حوثی همکاری فراوانی داشته و از فناوری نظامی و تجربه نظامی خود استفاده کرده تا حوثی ها دارای پهپادهای گوناگون و موشکهای دقیق باشند. این باعث شد که حوثی ها توانستند علیه عربستان چندین حمله را اجرا کنند که بالاخره عربستان پاسخ ۵ سال جنگ ویرانگر و بیرحم خود به یمن را بگیرد.

رهبر ایران سید علی خامنه ای متحدان ایران رادر یمن و خاور میانه و امریکای جنوبی جزو امنیت ملی کشور میشناسد و این وظیفه ایران است که از آنها حمایت کند .در حقیقت ایران با خارج شدن از منطقه و با ارسال نفت و دارو به سمت ونزویلا رابطه خود را با این‌کشور‌ را در هر زمینه توسعه بیشتر ی داده و‌همکاری در هر زمینه را گسترش داده.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Sorry! This product is not available for purchase at this time.
Advertisements
Advertisements
Advertisements