عقیده اسراییل نسبت به انفجار بیروت و نقش حزب الله

@ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط

 شیرین هاشمی ترجمه

 «تمام لبنان در زیر نظر حزب الله است و آنها انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور و حسن دیاب برای نخست وزیری را به مردم تحمیل کردند. علاوه بر این حزب الله از نفوذ خود در مجلس و دولت برای امن نگاه داشتن اسلحه و دیگر جنگ افزار های خود استفاده می‌کند و به این دلایل یک نیروی قوی مسلح در این ناحیه شناخته می‌شود.»

«تمام لبنان در زیر نظر حزب الله است و آنها انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور و حسن دیاب برای نخست وزیری را به مردم تحمیل کردند. علاوه بر این حزب الله از نفوذ خود در مجلس و دولت برای امن نگاه داشتن اسلحه و دیگر جنگ افزار های خود استفاده می‌کند و به این دلایل یک نیروی قوی مسلح در این ناحیه شناخته می‌شود. »

“ «اسراییل از نفوذ خود استفاده خواهد کرد و فقط اجازه خواهد داد که پشتیبانی مالی به لبنان برسد به شرط اینکه برای خلع سلاح و انحلال حزب الله باشد و این نیرو در دولت بعدی کشور شرکت نداشته باشد.»

«جامعه بین المللی باید اجازه اینکه ایران از ضعف لبنان استفاده کند و اجازه کمک به لبنان را به او ندهد»

رسانه های اسراییلی، تحلیلگران ارتشی و فرماندهان چنین برداشت‌هایی از انفجار بندر بیروت در ۴ آگوست دارند. این انفجار به دلیل سهل انگاری و بی اعتنایی به امنیت مردم پیش آمده؛ ۲۷۵۵ تن نیترات آمونیم که جزو مواد خطرناک حساب می‌شود از سال ۲۰۱۳ در انبار بیروت مانده بود که مسیولیت این مواد از این دست به آن دست می‌شد بالاخره تا زمانی که‌ منفجر شد. 

نیترات آمونیم (NH4NO3) معمولا برای استفاده کود کشاورزی استفاده می‌شود ولی برای مواد منفجره معدن هم می‌شود استفاده کرد . نیترات آمونیم به تنهایی نمیسوزد ولی می‌تواند به حالت اکسیژن سوختن مواد دیگر را بیشتر کند. این انتشار سریع گازها که به انفجار تبدیل می‌شود بوجود میاید اگر آتشی در نزدیکی این ماده باشد. این دقیقا حادثه ای است که در بندر بیروت رخ داد، چندین تن از این ماده در انبار ها بود و تیم اعزامی آتش نشانی در حال مبارزه با آتش سوزی اولیه بودند که یک ساعت پیش اتفاق افتاده بود.

وزیر خارجه اسراییل گبی اشکنازی بیان کرد « حزب الله در مناطق پر جمیعت عمل می‌کند و از مردم لبنان به عنوان سپر های انسانی استفاده می‌کند همان طور که در فاجعه هفته پیش دیدیم. حزب الله باید مسیولیت حادثه هفته پیش را به عهده گیرد». 

نخست وزیر اسراییل هم ادامه داد که « برای جلوگیری از چنین حادثه‌هایی در آینده باید تمام جنگ افزارهای قابل انفجار حزب الله که در مناطق مسکونی ذخیره شده مصادره شود». 

اکثر مقامات رسمی اسراییل و تحلیلگران نتیجه گرفتند که در حال حاضر حزب الله ضیعفتر می‌باشد و باید در تشکیل قدرت جدید نداشته باشد. به عقیده آنها استفعا نخست وزیر حسن دیاب برای اسراییل قدم مثبتی است به دلیل اینکه دیاب  دولت حزب الله  را قبلا ریاست می‌کر. 

مقامات اسراییل خواستار « برگذاری سریع دولت جدید بدون حزب الله هستند و نمیخواهد حسن دیاب مدت زیادی در دولت باشد».  به عقیده آنها پس از این حادثه در بیروت قدرت سیاسی به نفع اسراییل در لبنان و خاور میانه خواهد برگشت.

این تشخیصات اسراییل بسیار قابل نقص می‌باشد و‌این تفکر نشان دهنده ضعف اطلاع راجع به سیاست داخلی لبنان است. اکثر این تحلیل و تجزیه اسراییل از رسانه های عربی و خلیجی که کلا بر علیه حزب الله هستند و در برابر حزب الله عموما سیاه نمایی می‌کنند.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Sorry! This product is not available for purchase at this time.

Advertisements
Advertisements
Advertisements