ایران از وین به اسراییل ضربه میزند.


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی :ترجمه
در این روزهای اخیر اسراییل برای جلوگیری قطعنامه جدید اتمی بین ایران و امریکا بسیار فعال میباشد اما فعلا از هدف خود خیلی دور است. در حال حاضر اسراییل دنبال همکاری از طرف امریکا ‌و کشورهای اروپایی برای جلوگیری از توافقنامه اتمی است اما با این وجود مذاکرات وین هم چنان ادامه دارد.
اولین و واضحترین نشان دهنده این راهبرد اسراییل، امتناع نخست وزیر اسراییل نفتالی بنت برای ملاقات با رابرت مالی نماینده ویژه امریکا برای مسایل اتمی ایران بود. بنت، مالی را مقصر اصلی برای اشتیاق امریکا به رسیدن به قطعنامه جدید نمیداند و این امتناع پیامی برای بایدن بود.

علاوه بر این، نارضایت نخست وزیر اسراییل از دولت امریکا است؛ به خاطر ادامه مذاکرات و آرزوی رسیدن به توافقنامه با ایران. مالی به اسراییل، امارات، عربستان سعودی و بحرین سفر کرده بود و جایگاه امریکا را نسبت به این مذاکرات توضیح داده بود.

متقابلا، وزیر امور خارجه اسراییل یائیر لاپید به لندن و‌‌پاریس سفر کرده‌بود‌ برای متقاعد کردن این دو کشور به سمت جایگاه اسراییل. اما بیش از یک بیانیه بی معنی به سبک انگلیسی ها درباره تلاش این دو کشور برای جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتم، سلاحی که ایران هیچ وقت نمیخواست، نتوانست به‌دست بیاورد.

در حال حاضر، برای همه واضح است که تمام عملیات غیر قانونی خرابکاری اسراییل به تاسیسات اتمی ایران، عملیات پنهان برای مختل کردن برنامه اتمی و قتل چندین دانشمند ایرانی ، باعث نشده که ایران نتواند به یک پیشرفتگی بسیار بالا در حوزه اتمی برسد. بالعکس و صرفنظر از این عملیات ایران موفق بوده که به این حد بیسابقه برسد. علاوه براین، ایران هم همان ایران نسبتا ضعیف و سازنده ۲۰۱۵ نمیباشد.

اسحاق بن اسراییل یکی از فرماندگان اسراییل بیان کرد که «او با نفتالی بنت ملاقات داشت و به او توصیه کرد که باید به مخالفت اسراییل با قطعنامه را پایان بدهد». 

اسحاق بن اسراییل اعتقاد دارد که «تلاش‌های نتانیاهو برای متقاعد کردن ترامپ برای خروج از برجام ۲۰۱۵، بزرگ‌ترین و بدترین اشتباه تاریخ اسراییل میباشد.» این افسر اسراییلی در زمینه منافع ملی تجربه مورد توجهی دارد و یک فرمانده نیروی هوایی و مشاور نتانیاهو بود.

ایران، هم حملات اسراییل و تحریم های فشار حداکثری امریکا را مورد تمسخر قرار داده بود و در سال‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ به او بی توجهی کامل نشان میداد تا از کاخ سفید خارج شود.

در زمانی که بایدن ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، او اعتقاد داشت که زمان فراوانی برای برگشت به مذاکرات اتمی دارد و برای چند ماه اول به این مسیله هیچ اشاره ای نکرده بود. اما با پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات ایران و افزایش غنی سازی اورانیوم، امریکا به طور اجباری سریعا مذاکرات را دوباره آغاز کرد. پس از آن ، ایران تصمیم گرفت که تاریخ آغاز مذاکرات را برای پنج ماه تاخیر بدهد. و این تاریخ را به طور دقیقا به بقیه کشورها تحمیل کرد. علاوه براین، ایران با اقتدار کامل، پرچم امریکا را از مکان مذاکرات خارج کرده و حضور نمایندگان امریکا را در مذاکرات ممنوع کرده است.

این عملکردهای قوی ایران به اسراییل ضربه بسیار سنگینی میزند. اسراییلی که میخواست امریکا را به سمت یک جنگ گسترده با ایران را بکشاند، به دلیل اینکه اسراییل تنها با پای خود توان نابودی تاسیسات اتمی ایران را ندارد. اگر اسراییل به ایران حمله کند، بدون شک تلفات جانی و خسارت  به چندین تاسیسات اتمی ایران رقم خواهد زد اما چنین حملات از هدف نابود کامل برنامه اتمی ایران بسیار دور خواهد ماند. 
اسراییل به خوبی درک میکند که امکانات موشکی ایران صرفنظر از توانایی های محور مقاومت می‌تواند به اسراییل ویرانی بیسابقه رقم بزند. در اینحال، اسراییل تلاش میکند که چندین کشورها که هیچ قصد برای جنگ ندارند، به یک اتحاد کاملا بی میل بکشاند. متحدان اسراییل هیچ قصدی برای درگیری با ایران را ندارند، بع خصوص بدون رضایت سازمان ملل و با تردید کامل راجع به نتایج چنین جنگی.
امریکا میفهمد که ایران کشور ضعیفی نمیباشد. تمام حملات سایبری و قتل دانشمندان ایرانی و حملات بر ضد کشتی های ایرانی، ایران به تدریج به سمت اورانیوم غنی سازی شده به حد ۹۰ در صد کشانده.

علاوه بر این، از طریقه متحد بسیار قوی ایران در لبنان، حزب الله ایران در حقیقت لب مرز اسراییل قرار دارد. با اینحال، هر جنگی‌ با ایران و متحدان او، یک ضربه سنگین به اسراییل، امریکا و کشورهای خاور میانه که از نیروهای امریکایی میزبانی می‌کنند خواهد زد. به دلیل اینکه اسراییل و تمام پایگاه های امریکا در منطقه کاملا زیر آتش موشکهای نقطه زن و پهپادهای انتحاری ایران قرار خواهند گرفت.

اسراییل تا حدی که می‌تواند برای جلوگیری از توافقنامه اتمی تلاش کرده، توافقی که به هر حال هنوز در زمینه های ابتدایی میباشد. اما تمام تلاش های اسراییل برای نابودی پیشرفت اتمی ایران شکست خورده و در حال حاضر به اتفاق اتمی شدن ایران بسیار نزدیک هستیم. اسراییل غیر از گریه کردن در گوشه اتاق چاره ای ندارد. اسراییل باید قبول کند که دیگر قدرت عوض کردن شرایط را ندارد. با تصمیم آغاز مذاکرات وین و تحمیل کردن تمام شرایط این مذاکرات، ایران بدون شک در این دوره نبرد پیروز است. با این وجود، تا یک توافقنامه اتمی جدید به واقعیت تبدیل بشود، زمان بسیاری لازم است.

Advertisements
Advertisements
Advertisements