جنگ روسیه بر علیه اوکراین: به سود کیست؟


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی :ترجمه

رییس جمهور پوتین خود شروع حمله نظامی به اوکراین را در ساعت ۴.۵ بامداد به وقت محلی اعلام کرد، این عملیات نظامی در منطقه همسایه روسیه به نام دونباس که هفته پیش روسیه آزادی این منطقه را از اوکراین به رسمیت شناخت، آغاز شد. ارتش روسیه بیش از ۱۰۰ موشک را شلیک کرد و در زمانی که این موشکها در سراسر کشور پایگاه های مختلف را هدف قرار دادند و نیرویی هوایی اوکراین را کاملا خنثی کردند، نیروهای پیاده نظام روسیه به استان دونباس وارد شدند.

با اینحال عملیات نظامی روسیه برای اشغالگری تمام اوکراین نیست با اینکه هدف بعدی روسیه برای کنترل فرودگاه نظامی نزدیک به پایتخت کی یف می‌تواند باشد. ولی در عوض روسیه میخواهد به اروپا و امریکا شرایط بازدارندگی را ایجاد کند نشان دهد و خطوط قرمز خود را تحمیل کند. ممکن است که نیروهای روسیه فراتر از استان دونباس را اشغال کنند و دولت فعلی وابسته به غرب اوکراین را بردارد. میلیاردها دلار از تسلیحات نظامی که ناتو به اوکراین فرستاده بود به دست ارتش روسیه میافتد و چه کسی از این جنگ استفاده میبرد؟

با اینکه پوتین چندین بار هشدار داد که پیوستن اوکراین به ناتو برای امنیت ملی روسیه خطرناک می‌باشد ولی مذاکرات مقامات اروپایی به دلیل پافشاری امریکا نتیجه ای نداشت. امریکا روسیه را به چالش کشید و تعهداتی را که روسیه خواستار بود فراهم نکرد. در عوض امریکا، اروپا و دیگر کشورها صدها تن تسلیحات که میلیاردها دلار قیمت دارند را به اوکراین فرستادند که البته نشانه یک چالش و دعوت به جنگ برای روسیه حساب می‌شود. رییس جمهور روسیه این دعوت به جنگ را با آغاز عملیات گسترده نظامی را بالاخره قبول کرد که فقط یک هشدار به اروپا می‌باشد که نگرانی های روسیه را راجع به امنیت این کشور به خصوص از سوی گرجستان و اوکراین جدی بگیرند.

اصلا تعجب انگیز نیست که مقامات امریکایی و اروپایی عملیات روسیه در اوکراین را محکوم کردند ولی تاکنون تمام کشورهای غربی تاکید کردند که به طور مستقیم در این جنگ که بسیار پیشرفت گسترده ای در خاک اوکراین را دارد شرکت نخواهند کرد. به نظر می‌رسد که پوتین دنبال یک جنگ “زود و تمیز” است تا بتواند کنترل پایتخت و مناطق اساسی نظامی را به دست آورده و به زودی از اوکراین خارج شود. پس از آنکه روسیه قدرت و اراده خود را نشان داده هیچ کشور دیگری جرات رودررویی با روسیه و یا عضویت ناتو را نخواهد داشت. و فقط زمانی که روسیه بتواند قدرت خود را ثابت کند و از اوکراین خارج شود و در باتلاق جنگ گیر نکند.

باوجود تهدیدات از سوی کشورهای غربی، اوکراین به تنهایی در جلوی روسیه که از حمله نظامی را از شمال غربی اوکراین در خارکف آغاز کرد و پس از آن در مایوپل در شرق تا خرسن در مناطق دریای سیاه در شمال کریمه ادامه داشت. نیروهای روسیه هم چنین از خاک بلاروس استفاده کردند که به سوی پایتخت کی یف پیشروی کنند و با نیروهای نظامی که از دونباس وارد شدند یک دست باشند .نیروهای روسی به راحتی در دونباس تا ۳۵ کیلومتر در ساعت‌های اول پیشرفت کردند. سرعت عملیات این کشور بعلاوه استفاده از جت ها و موشکهای نقطه زن که بیشتر رادارها و مراکز فرماندهی اوکراین را نابود کردند باعث گسترش بسیار سریع روسیه به طرف پایتخت اوکراین شد.

هدف اصلی نظامی  روسیه از کار انداختن و فلج کردن نیروهای نظامی اوکراین قبل از آغاز جنگ بود و اینکه هرج و‌ مرج و سردرگمی ایجاد کند. روسیه اساسی ترین مراکز نظامی و امنیتی اوکراین را تحت بمباران قرار داد و آنها مجبور به سوزاندن مدارک نظامی شدند و از اینکه نیروهای روسی نزدیک به ورود به کی یف هستند بسیار ترسیدند.

تا زمانی که روسیه به اهداف جنگ نرسیده، رییس جمهور پوتین به میز مذاکره نخواهد آمد. هدف روسیه این است که به اروپا بفهماند که روسیه برای امنیت کشور خود جدی و سرسختانه عمل می‌کند و از افزایش ناتو در کشورهای سابق شوروی تحمل نخواهد کرد.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Advertisements
Advertisements
Advertisements