ایران چگونه پاسخ کشتن محسن فخری زاده را خواهد داد؟


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی ترجمه: 
رییس جمهور امریکا ترامپ و نخست وزیر اسراییل نتاهانیو تصمیم گرفتند که ایران بزرگ‌ترین دشمن آنها می‌باشد و باید برنامه های موشکی و هسته ای آنها قطع و نابود شود. به نظر می‌رسد که ترامپ ایران را یکی از دلایل برای شکست خود در انتخابات میداند و یا پیشرفت ایران را در برنامه های هسته ای و موشکی شکست شخصی خود میبیند؟هیچ شکی نیست که ترامپ قصد داشت که به دستهاوردهایی که تا کنون به اسراییل هدیه کرده این دو‌مورد را هم اضافه کند. از جمله دستهاوردهای ترامپ می‌شود از بلندی‌های جولان، پایتخت فلسطین القدس، ساختن غیر قانونی شهرکهای یهودی، و برنامه عادی سازی چندین کشورهای عرب و مسلمان با اسراییل نام برد. 
این انگیزه شد برای ترامپ که ایران را به سوی جنگ ناخواسته بکشاند و یا حداقل برجام را برای جانشین خود کاملا حذف کند. ترور دانشمند ایرانی محسن فخری زاده غیر علنی توسط نتاهانیو اعلام شده. الان گزینه هایایران چه می‌توانند باشند؟ چه کسانی و یا گروهای پشتیبان این ترور بودند؟ چگونه اسراییل توانسته عربستان را تا این اندازه وارد جریان کند؟ زمینه جنگ آینده چه شکلی خواهد گرفت؟
نخست وزیر نتاهانیو در دادگاه کشور خود متهم به فساد و اختلاس است، و هم چنان برای ماندن در قدرت تلاش فراوانی میکند و از تمام امکاناتات و لطف متحدان خود از جمله عربستان استفاده میکند. به این دلیل ایران برای پاسخ نظامی خود گزینه زیادی دارد.
حقیقتا اسراییل برای جنگ‌ گسترده بدون حمایت امریکا امکان بسیار کمی دارد؛ در برابر لبنان چندین ماه است که نیروهای اسراییل از لب مرز خود فرار کرده اند و در این چند ماه واردات اسلحه از طرف سو ریه صورت گرفته. در این جبهه شمالی برای اسراییل بسیار خطر آمیز می‌باشد و نتاهانیو در برابر حزب الله آماده و‌موشک‌دار احساس ضعیفی و آسیب پذیر میکند.
در خود اسراییل، نیروهای نظامی آمادگی برای جنگ را ندارند و از لحاظ امور داخلی در بحران است. بنادر و‌فرودگاهای اسراییل در محدوده آتش موشکهای ایران و سوریه و لبنان و‌حتی عراق میباشند. اقتصاد اسراییل به دلیل ویروس کورونا آسیب زیادی دیده، به این دلیل، اسراییل به کشورهای دیگر برای همکاری احتیاج در میدان جنگ احتیاج دارد. دلیل علنی کردن دیدار نتاهانیو با بن سلمان عربستان بعد از شهادت فخری زاده مشخص شده. نتاهانیو میخواست به ایران بیان کند که عربستان هم تا حدی در این ترور تاثیر‌ گذار بوده و در نتیجه ایران می‌تواند از هر دو کشور انتقام خود را بگیرد. عملکرد نتاهانیو مشخصا غیر مردانه بود ولی او عموما اینطور عمل میکند.
هیچ نیاز ی نبود که مشخصات سفر خود‌را به عربستان علنی کند، رابطه اسراییل و عربستان ثابت است و عربستان برای چندین سال از جنگ‌های پشت سر هم اسراییل به خصوص جنگ ۲۰۰۶ علیه لبنان راحمایت مالی میکند. رییس سابق موساد طمیر پاردو در سال ۲۰۱۴ به شعر ریاض سفر کرد، در سال ۲۰۰۶ افسر باز نشسته عربستان انور عشکی با مقامات اسراییل در القدس دیدار کرد و سال بعد رییس جاسوس عربستان خالد بن الحمیدان سفر مخفیانه به اسراییل داشت.
برای اولین بار بعد از شهادت ۴ دانشمند هسته ای، جامعه بین المللی به عملکرد اسراییل اعتراض کرد و این عمل را تروریسم دولتی میدانست. اسراییل بار دیگر برای نقض کردن حقوق بشر بین المللی متهم شد. بنابراین این عمل نسبت به هدف خود برای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران آن چنان سود اور نخواهد بود.
در حقیقت، اسراییل چندین بار اشخاص غیر نظامی را بدون هیچ اعتراضی از جامعه بین المللی ترور کرده؛ مثل همیشه قوانین بین الملی برای اسراییل مربوط نمیباشد.
موساد به هیچ‌ صورت از لحاظ‌ عملکرد یک سازمان استثنایی نیست و چندین بار خود را ضعیف نشان داده و به شدت به حمایت از دیگران نیازمند است. اعضای سازمان موساد فقط در کشور سوریه اعدام می‌شوند و در اکثر کشورهای دنیا با فشار سیاسی و اقتصادی امریکا و اروپا موساد به راحتی و بدون هیچگونه مزاحمت عمل میکند. اسراییل از عملکردهای موساد نیروی زیادی می‌گیرد و پس از عادی شدن روابط خود با کشورهای عربی می‌تواند از آنها هم استفاده کند و بر علیه دشمنهای مشترک خود ایران و سایر کشورهای محور مقاومت عمل کند.
طبق گفته مقامات امنیتی در تهران ترور محسن فخری زاده توسط یک گروه آماده و بسیار آموزش دیده انجام گرفته، این گروه مواد منفجره، تسلیحات، پشتیبانی مالی، خانه امن و زمان لازم برای تدارکات داشتند. این شکل عملیات نمیتواند بدون حمایت دولتی باشد.
اسراییل بالعکس ترامپ در اتفاق شهادت سرلشگر قاسم سلیمانی مسیولیت خود را آشکارا بیان نکرده و نتاهانیو فقط اشاره ای به این ترور کرد. ولی چند روز قبل از این ترور بویینگ‌ بی-۵۲ و ناو نیمیتز امریکا به منطقه خاور میانه ارسال شدند و امریکا هشدار سنگینی بر علیه حمله به نظامیان خود در عراق داد. این عملکردها همکاری امریکا و اسراییل را در این ترور مشخص‌میکند.
گزینه های ایران چه می‌باشد؟
سر لشگر پاسدار حسین سلامی بیان کرد که ایران پاسخ خواهد داد و بنابراین حتما باید سر حرف خود بایستد. هم چنین رهبر انقلاب سید علی خامنه ای به افسران نظامی خود دستور انتقام را صادر کردند. فرمانده نیروی قدس سرتیپ پاسدار اسماییل قاانی بیان کرد که اهداف منطقه ای شناخته شدند و‌متهدان ایران در پاسخ شرکت خواهند کرد.
به طبق گفته مقامات، ایران در چند زمینه مختلف کار خود را شروع کرده: ۱) کشف‌کردن‌‌ گروهی که ترور را انجام داد. ۲) تقاضا از کلیه کشورها که این عمل غیر قانونی کشتن یک انسان غیر نظامی را محکوم کنند.۳) شناسایی اهداف اسراییل برای پاسخ نظامی ۴) شناسایی اشخاص ‌ویا نکات دیگری داخل کشور که امکان حمله از طرف اسراییل را دارند. ۵) شناسایی از اهداف غیر اسراییی در منطقه ۶) افزایش حد غنی شده اورانیوم با بی توجهی کامل به برجام.
مقامات ایرانی اعتقاد دارند که اگر این ترور بدون پاسخ باشد احتمال حملات دیگر بیشتر می‌شود همانطور که قدرت حزب الله در لبنان باعث شد که اسراییل از کار خود جلوگیری کند. علاوه براین هر نوع حمله به اسراییل و یا متحدان امریکا در خاور میانه به اسراییل هشدار جدی می‌باشد.
تا زمانی که ترامپ رییس جمهور می‌باشد، ایران تصمیم گرفته وارد جنگ ناخواسته نشود و بازیچه دشمنا خود نمی‌شود. بنابراین امکان جنگ‌ گسترده بسیار کم می‌باشد ولی ما در هفته های آینده شاهد درگیرهای الکترونیکی، خرابکاری و ترور از هر دو‌طرف میتوانیم باشیم. مقام ایرانی خاتمه داد که حساب ما با نتاهانیو هنوز باز است، هیچ عجله نداریم و فرصتهای بسیاری برای پاسخ خواهیم داشت.

Advertisements
Advertisements
Advertisements