اسراییل به لاذقیه حمله میکند ولی به روسیه ضربه میزند.

 شیرین هاشمی :ترجمه
اسراییل برای دومین بار در ماه دسامبر، محوطه نگهداری کانتیرنها را در بندر لاذقیه سوریه با پرتاب چندین موشک از اعماق دریای مدیترانه هدف قرار داد. این نوع حمله اسراییلی معمولا بسیار کم صورت می‌گیرد و فقط در سال ۲۱۰۳ دو بار و یکبار هم در ۲۰۱۴ عمل گرفت. مسیله قابل توجه این است که این حمله همزمان با پرواز هواپیمای روسی در بندر لاذقیه انجام شد. و به این دلیل سامانه‌های پدافندی  سوریه نتوانستند با این حمله مقابله کنند که شاید منجر به نابودی هواپیمای روسی شود و این باعث خسارات زیادی در این بندر شد.
این به معنی است که اسراییل از وجود هواپیمای روسی در سوریه استفاده کرد ولی با این عمل ضربه بیشتری را به آبرو و اعتبار روسیه زد. سوریه باید یکی از نقاط نفوذ استراتژیک روسیه به حساب بیاید. در نتیجه، با اجازه دادن به این حمله غیر قانونی اسراییل و جلوگیری از حق سوریه از دفاع از خود، اعتبار روسیه آسیب بیشتری دیده تا بندر لاذقیه با وجود اینکه اقتصاد سوریه به دلیل تحریم های بیرحمانه به این‌ واردات نیازمند است.
در فوریه ۲۰۲۰، هواپیمای مسافر بری ۳۲۰ سوریه با ۱۷۲ سرنشین به دلیل حملان اسراییل مجبور به تغییر مسیر به سوی پایگاه روسی در حمیمیم در شمال غرب سوریه شد. ایگور کوناشینکوف یکی از مقامات وزارت دفاع روسیه، اسراییل را متهم کرد که «اسراییل از هواپیماهای مسافر بری به عنوان سپر استفاده کرده و با این عملکرد سامانه پدافند هوایی را مختل میکند و به حملات غیر قانونی خود در سوریه ادامه می‌دهد.»

در سپتامبر ۲۰۱۸، هواپیمای جنگنده اف ۱۶ اسراییل در زمانی هواپیمای گشتی ایلیوشین ۲۰ روسی که در نزدیکی بنادر سوریه حضور داشت به سوریه حمله کرد. آتش پدافند هوایی سوریه به این هواپیمای روسی اصابت کرد که باعث سرنگونی این هواپیما با ۱۵ نفر نظامی روسی شد. در آن زمان، روسیه اسراییل را متهم به پنهان شدن در پشت هواپیمای روسی و استفاده از آن به عنوان سپر شدند و اسراییل را مجرم در این حملات غیر قانونی شناختند. تلفات روسی ایجاب کرد که پس از آن، مقامات نظامی اسراییل از قبل پایگاه روسی حمیمیم را از برنامه حملات خود در سوریه آگاه کنند. سوریه سامانه موشکی اس-۳۰۰ را برای ترساندن اسراییل به سوریه انتقال داد ولی اجازه استفاده از این سامانه موشکی پیشرفته را به نظامیان سوریه نداد.

در گذشته روسیه، ایران ‌‌و سوریه را از برنامه حملات آینده اسراییل آگاه میکرد. ولی در حمله صبح روز سه شنبه، به نظر می‌رسد که روسیه از حمله کاملا بی خبر بود و یا اینکه دیر خبر دار شد که هواپیمای خود را از حریم هوایی سوریه خارج کند. به این دلیل فرمانداری روسیه در پایگاه حمیمیم، به دولت سوریه توجیح داده که به خاطر حضور هواپیمای روسیه در هوافضا، روسیه نتوانست از سامانه پدافند هوایی خود استفاده کند. به نظر 

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Advertisements
Advertisements
Advertisements