توافق هسته ای ایران و امریکا: آیا سید علی خامنه ای مخالفت خود را با سلاح اتمی پایان می‌دهند؟ 

توافق هسته ای ایران و امریکا: آیا سید علی خامنه ای مخالفت خود را با سلاح اتمی پایان می‌دهند؟ 

دریافت پیام های امریکا به ایران از طریقه قطر، عمان و تهران. 


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی :ترج

با پایان رسیدن توافق هسته ای به نظر می‌رسد که ممکن است که یک بحران جدید در راه است که بتواند که موفقیت قطع نامه را غافلگیر کند. دلایل این بحران چیست و چقدر می‌تواند برای توافقنامه دردسر باشد؟

در دیدار مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدیر کل رافایل گوروسی ناگهان ایران را پس از چندین سال به وجود ۳ تاسیسات پنهان هسته ای متهم کرد. قابل توجه است که این دفعه اول که این موضوع مطرح شد بیش از ۱۰ سال پیش بود و حتی قبل از امضای برجام ۲۰۱۵ این پرونده بسته شده بود.

حتی با درک کامل دولت ایران که نباید به غرب اعتماد کرد، اتهام گوروسی یک واکنش تند را رقم زد. ایران فقط باید انتظار اتفاقات ناامید کننده و منفی توسط آژانس های بین المللی یعنی تحت کنترل امریکا باشد.

این هیچ تصادفی نیست که اتهام گوروسی درست بعد از سفر رسمی وی به اسراییل صورت گرفت. نفتالی بنت علننا اعلام کرده که گوروسی را به عنوان یک متحد خوب میداند و او یک پیام معنی دار را به ایران خواهد رساند. مشخصا سفر رسمی رییس آژانس اتمی به یک کشور که صدها موشکهای اتمی پنهانی دارد ایران را ناراحت می‌کند. طبق قانون خود آژانس یک نقش فنی دارد و نه سیاسی. ایران هم چنان بیان کرد که از این به بعد گوروسی به دلیل کمبود استقلال مورد نیاز نمیتواند وظایف خود را انجام بدهد.

قبل از این اتفاقات، توافق هسته ای به خوبی پیش میرفت و فقط مشکل قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تحریم های امریکا بود. ترامپ باور داشت که با گذاشتن سپاه پاسداران در این لیست ایران را به شرکت در مذاکرات را مجبور می‌کند. اما دولت بایدن موضوع سپاه را در این لیست کاملا جدا از موضوع هسته ای میداند.

حقیقتا، به دلیل کمبود راهبرد صحیح در سیاست خارجی خود امریکا به اشغال نیروهای خود در سوریه را محدود کرد و مجبور به پس دادن افغانستان به طالبان شد، اکثر مردم عراق خواستار خروج امریکا از عراق هستند، چین به دلیل تحریکات امریکا جایگاه خود را در تهدید تایوان محکم تر کرده و ایران به چالش امریکا از طریقه برنامه هسته ای خود ادامه می‌دهد و روسیه علیه اوکراین جنگ را آغاز کرده. 

علاوه براین، برای اولین بار عربستان به سوال رییس جمهور امریکا پاسخ نداد و امارات به خواسته امریکا برای افزایش تولید نفت عمل نکرد و ونزویلا هیچ تمایلی برای تجدید روابط خود با امریکا را نشان نداد. 

با مجبور کردن اروپا برای جنگ علیه پوتین ( با اینکه روسیه یک شریک طبیعی برای کشورهای اروپایی است) اروپا از تورم رنج میبرد و در تمام دنیا کمبود مواد غذایی ایجاد شده. تحریم های علیه روسیه به تمام دنیا آسیب گذاشته و بیشتر از هرکس مردمان اروپا از گرانی مواد غذایی و انرژی رنج میبرند.

به نظر می‌رسد که امریکا باور دارد که می‌تواند چندین بحران را همزمان اداره کند و خاور میانه در حال حاضر اولویت ندارد. در نتیجه، طولانی کردن رسیدن به نتیجه برای توافق هسته ای به نظر می‌رسد که جزو برنامه اصلی بایدن می‌باشد و یا اینکه بایدن اصلا راهبرد مشخصی را دنبال نمیکند.

توقیف نفتکش ایرانی زمانی که تنگه هرمز تحت کنترل ایران است ( ۱۹ درصد نفت دنیا از این نقطه عبور می‌کند) برای چالش ایران یک کار بسیار اشتباه و یا ساده لوحانه می‌باشد. و ایران در گذشته نشان داده که در مقابل این عملیات همیشه پاسخ می‌دهد و در حقیقت توقیف نفتکش ایران در یونان که از سوی امریکا درخواست شدت بود باعث شد که ایران هم دو کشتی یونان را بگیرد. چند روز بعد یونان مجبور شد که از تصمیم خود برگردد و هر دو کشور امریکا و یونان در مقابل عزم ایران ناکام ماندند.

این یک پیام شکست خورده از طرف امریکا به ایران راجع به برجام بود. امریکا اشتباها فکر کرد که توقیف نفتکش ایرانی هیچ پاسخی از ایران نخواهد داشت و باعث خواهد شد که ایران با وجود قرار دادن سپاه پاسداران در جزو گروه تروریستی، قطعنامه را امضا خواهد کرد.

این عملیات کشورهای غربی و به خصوص امریکا نشان دهنده فقدان آگاهی از تفکرات ایران است، با اینکه دولت امریکا به اصطلاحا کارشناسان ایرانی دو ملیتی دارد که برای او کار می‌کنند و هم چنین از سال ۱۹۷۹ به بعد امریکا آشنایی کامل با سیاست پاسخگوی جمهوری اسلامی را دارد. 

ایران تا حدی انعطاف پذیری راهبرد خود را با پذیرفتن پیام هایی از سوی بایدن در عمان، قطر، و تهران نشان داده که همگی قول نیات مثبت و اطمینان خاطر دارند. این نشان دهنده حسن نیت ایران در این مذاکرات جدید می‌باشد چون چند سال پیش ایران پیام ترامپ را کا از سوی نخست وزیر ژاپن شینزو آبه فرستاده شدت بود را قبول نکرد.

از آن سو، حمایت امریکا از تحریکات اسراییل، ترورها و خرابکاری ها علیه ایران نشان می‌دهد که امریکا نمی فهمد چگونه ایران را راضی به امضای قطعنامه کند. 

ایران بدون هیچ گونه شکی در طول سال‌های طولانی به خصوص پس از دستیابی به پیشرفت گسترده فناور موشکی و پهپادی نشان داده که به تهدید و باج گیری واکنش مثبت نشان نمیدهد و بالعکس این اعمال باعث می‌شود که ایران برای رسیدن به اهداف مصمم تر باشد.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Advertisements
Advertisements
Advertisements