آیا پوتین به تله ظاهرا زیبای ماکرون و شولتز میافتد؟

@ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی :ترج

رهبران اروپایی پیام های متفاوتی را به روسیه میفرستند تا به جنگ خاتمه دهد و اشاره میکنند که امکان بازگشتن به روابط تجاری و اقتصادی است. آیا رییس جمهور پوتین فراخوانی اروپا را برای مذاکرات سیاسی برای اینکه بتوانند راهی برای خروج از جنگ اوکراین بین روسیه و امریکا-ناتو پیدا کنند قبول خواهد کرد و به دام غرب میافتد؟ 

این خواسته رهبران غرب در زمانی اتفاق میافتد که بحران کمبود منابع انرژی در زمستان ۲۰۲۳ وجود دارد، کمبود سلاح است و بین شهروندان اتحادیه اروپا تفاوت‌های بسیاری در برخورد با تورم شدید است.

در پایان نشست گروه ۲۰ بالی در اندونزی، رییس جمهور فرانسه ماکرون تاکید کرد که « مذاکرات باید با روسیه آغاز شود و به احتمال قوی ما می‌توانم پیشرفت کنیم و به توافق‌هایی برسیم. » او هم چنان بیان کرد که « او مسیله بازگشت به میز مذاکره را با امریکا، انگلیس، المان، نخست وزیر هندوستان نارندرا مودی، رییس جمهور ترکیه اردوغان و رییس جمهور چین شی جین پینگ مطرح کرده.»

صدراعظم آلمان اولاف شولتس بیان کرد که « همکاری اقتصادی بین آلمان و روسیه ممکن است که دوباره امکان پذیر باشد اگر روسیه به جنگ با اوکراین پایان دهد. » اما شولتس در بیانه های سابق گفته بود که « غرب تحریم های علیه روسیه را لغو نخواهد کرد تا زمانی که روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و به توافق با اوکراین برسد.»

« در حال حاضر رابطه بین ما و روسیه کمتر و کمتر شده» شولتز به کمیته آلمان برای روابط اقتصادی در اروپای شرقی بیان کرد و‌ منظورش این بود که به دلیل تحریم ها تجارت و سرمایه گذاری دو جانبه با روسیه به پایان رسیده. هم چنان شولتز در ملاقات خود با رییس جمهور چین از او خواست که از نفوذ چین در روسیه برای پایان جنگ استفاده کند.

بدون شک، اروپا در این جنگ نیابتی بین امریکا و روسیه در ضعیفترین موقعیت می‌باشد. امریکا از اینکه بین اروپای شرقی و غربی توافق عام نیست، سواستفاده میکند. برخی از این کشورها چندان علاقه به پیروی از سیاست خصومت امیز امریکا و اتحادیه اروپا بر علیه روسیه را ندارند به خصوص به دلیل اینکه شهروندان احتیاج به منابع طبیعی روسیه را دارند. علاوه بر این، روسیه که از لحاظ جغرافیایی به اروپا نزدیکتر است در جنگ جهانی دوم برعلیه نازی ها جنگید و با قاره اروپا خطوط تجارت را ایجاد کرد. با اینحال روش آنگلوساکسون و ذهنیت استعماری بین بعضی رهبران اروپایی باعث می‌شود که آنها از امریکا با وجود اینکه به ضرر منفعت خود می‌باشد پیروی میکنند.

با اینکه فرانسه و آلمان درباره صلح و شروع مذاکرات برای پایان جنگ صحبت میکنند، اولین کشورهایی هستند که از اوکراین حمایت نظامی میکنند. هر دو روسای این کشورها علاقه دارند که ناتو را در اروپای شرقی قوی تر کنند و در یک هیئت برای رسیدگی به جرائم جنگی روسیه شرکت دارند.

بنابراین، موضع امریکا برای ادامه دار شدن جنگ بر دیگر خواسته های کشورهای اروپایی اولویت دارد. امریکا سیاست را تصمیم گیری میکند و متحدان امریکایی بنابر آن را عمل میکنند. شولتز و ماکرون جایگاه خود را عوض کرده و میخواهند به روسیه بقیولانند که اروپا آماده گفتگوی جدی است. ماکرون حتی از این هم قدم بیشتری برداشت و بیان کرد که « احتیاج است که به روسیه ضمانتهای امنیت بدهیم » که در حقیقت خواسته اصلی روسیه قبل از شروع جنگ بود.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Advertisements
Advertisements
Advertisements