چین با موفقیت سیاست پیچیده خاور میانه بین ایران و عربستان سعودی را حل کرده.

                                        @ejmalrai ایلایجا مگنایر توسط

 شیرین هاشمی :ترج

آشتی بین ایران و عربستان سعودی، دو کشور که برای چندین سال جنگ‌های نیابتی و تنش گسترده وجود داشته برای هر دو کشور می‌شود به عنوان یک پیروزی مهم دید ولی بزرگ‌ترین برنده در این اتفاق بدون شک سیاست خارجی کشور چین می‌باشد. برای اولین بار ابر قدرت اقتصادی آسیا به طور مستقیم در پیچیده ترین مصالحه در خاور میانه شرکت داشته، و در گذشته چین بیشتر از قدرت اقتصادی و نه سیاسی خود را در این منطقه استفاده کرده. سیاست آشتی ایران با کشورهای همسایه درست مطابق با اهداف رییس جمهور آقای رییسی از روز اول است که میخواهد روابط ایران را با کشورهای همسایه به صورت حسنه نگه دارد و آسیای غربی را از امریکا و اسراییل دور نگه دارد.

از سرگیری روابط سیاسی بین ایران و عربستان تعجب اور نیست. در ملاقات دوم از پنج ملاقاتهایی که در بغداد در سال ۲۰۲۱ صورت گرفت دو طرف مذاکرات بسیاری داشتند و در بیشتر این موارد به توافق رسیدند به مانند فعالیت مجدد همکاری اقتصادی ۱۹۹۸، توافق امنیت ۲۰۰۱ و بازگشایی مجدد سفارت خانه ها و کنسولگری ها. هم چنان ایران و عربستان قول دادند که فعالیتهای بر ضد هم را کاهش دهند و برای این هدف با گروهها و کشورهایی که مستقیما در این مناقشه ها نقش داشتند کار کنند. یمن، بحرین، سوریه، عراق و لبنان جزو این کشورها هستند و باید اسراییل از هر گونه همکاری امنیتی از کشورهای منطقه دور باشد. هر دو کشور باید از خصومت‌های رسانه ای دوری کنند و عملیات نیابتی را در مرزها که باعث صدمه به امنیت ملی است انجام ندهند.

ایران میخواهد که به تامین مالی اغتشاشات و عملیات خرابکاری در داخل کشور پایان دهد و یا حداقل کم کند. مقامات ایرانی غیر مستقیم عربستان را متهم به تامین مالی تظاهرات اخیر کردند و ماموران امنیت میلیون ها دلار پول نقد و کاموین ها حامل تجهیزات نظامی برای گروه‌های تروریستی داخل کشور را توقیف کردند.

عربستان میخواهد تا سال ۲۰۳۰ وابستگی خود به نفت را کاهش دهد، اقتصادو خدمات عمومی، زیر بنا و گردشگری کشور را توسعه دهد. هر نوع حمله به صنعت نفت عربستان صدمه به امنیت ملی و چشم انداز آینده به خصوص برای تحکیم نمودن نقش محمد بن سلمان است. پس از آنکه ایران و عربستان تعهد و احترام خود را برای اجرای این توافق بیان کردند چین هم به عنوان ضمانت کننده نقش خود را اعلام کرد. علاوه بر این، عربستان سعودی، ناظر بوده که ایران می‌تواند امریکا را به چالش بکشاند، در مقابل تحریم ها ایستادگی کند، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی عراق را مورد حمله قرار دهد، نفوذ خود را در منطقه توسعه دهد و رابطه حسنه با چین را داشته باشد. پس وقت اینکه بن سلمان با ایران بدون جنگ پیروز باشد رسیده و چین هم دست دوستی را به هر دو کشور ارایه کرده.

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Advertisements
Advertisements
Advertisements