چرا توافق دریایی بین لبنان و اسراییل ضعیف است؟


@ejmalrai
 ایلایجا مگنایر توسط: 

 شیرین هاشمی :ترج

پس از میانجیگری توسط امریکا به نظر می‌رسد که امکان امضای قطعنامه بین اسراییل و لبنان در مورد مرزهای دریایی بسیار ممکن می‌باشد. 

این توافق فقط پس از تهدید سید حسن نصرالله برای شروع جنگ امکان پذیر شد. ولی هنوز معلوم نیست که آیا اسراییل جرعت امضای توافقنامه با لبنان را به دلیل تهدیدات حزب الله را دارد؟ و آیا یک دولت جدید اسراییل با نخست وزیری نتانیاهو، که به نظر میاید در انتخابات آینده پیروز شود، توافقی را که دولت قبلی لاپید امضا کرده را قبول خواهد کرد؟

سابقه اسراییل نشان می‌دهد که هیچ زمان به توافق های بین المللی به مانند توافق اسلو با فلسطین احترام نمیکذارد و بیش از ۱۸۷ قطعنامه های سازمان ملل در مورد اشغالگری فلسطین را در طول سالها زیر پا گذاشته. علاوه بر آن، سابقه امریکا هم همین گونه نشان میدهد به مانند توافق برجام که ترامپ پاره کرد و بایدن هم هنوز امضا نکرده.

در انتخابات آینده کنست اسراییل به نظر می‌رسد که نتانیاهو ممکن است که دوباره پیروز شود. نتانیاهو به شدت مخالف باز گشت هر گونه حق و حقوق که از آنها گرفته شده به مردم عرب است. نتانیاهو به درخواست امریکا که از این مذاکرات با لبنان برای پیروزی در انتخابات استفاده نکند اهمیتی قایل نشده. نتانیاهو نخست وزیر لاپید را متهم به ضعف، تسلیم و اطاعت از حزب الله کرد. او قول داد که « احترام ملی را به اسراییل برمیگرداند» و بیان کرد که « لاپید میخواهد میدان گاز که میلیاردها دلار ارزش دارد را به لبنان بدهد. »

Subscribe to get access

Read more of this content when you subscribe today.

Advertisements
Advertisements
Advertisements